Heineken op de vingers getikt

Heineken tweette op 21 juli 2011 vanaf haar twitteraccount Heineken_NL de tekst:

“Ik drink alleen Heineken bier op dagen die eindigen op een ‘-g’. – http://moby.to/yup0bg”.

De link in het twitterbericht leidde naar het jaarkalender plaatje. Alle dagen van het jaar zijn ingekleurd.

De Nederlandse Reclame Code Commissie oordeelde dat Heineken met dit twitter bericht aanzet tot overmatig alcoholgebruik:

De Commissie is van oordeel dat de tekst in het twitterbericht, met name in combinatie met de afgebeelde kalender, de in artikel 1 RVA voorgeschreven terughoudendheid mist. Naar het oordeel van de Commissie stimuleert adverteerder, door te stellen dat zij iedere dag (van het jaar) Heineken bier drinkt, overmatige en dus onverantwoorde consumptie van alcohol. De gemiddelde consument zal de tekst van het twitterbericht niet opvatten als slechts een ‘uiting van merkvoorkeur’ of een ‘mededeling dat één keer per dag Heineken bier wordt geconsumeerd’, zoals door adverteerder wordt gesteld, nog daargelaten of daarmee sprake zou zijn van verantwoorde consumptie. Dat de uiting humoristisch is bedoeld brengt niet mee dat een adverteerder de bij reclames voor alcoholhoudende drank vereiste terughoudendheid uit het oog mag verliezen.

De beslissing
Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

De vraag is of er door de Commissie juist niet extra aandacht is gekomen voor Heineken en er hierdoor alleen maar extra reclame wordt gemaakt. Heineken zal in ieder geval niet heel erg ongelukkig zijn met deze gratis reclame. Dit is natuurlijk altijd het kip en het ei-verhaal. Toch lijkt het mij de wereld op zijn kop als we niet meer gaan handhaven omdat er publiciteit op volgt.

Bron: goedkoopbier.nl

Lees ook:Anthony Hopkins vertolkt Freddy Heineken
Lees ook:Heineken borden weg langs sportvelden
Lees ook:Schotten boos op Heineken
Lees ook:Heineken op de vingers getikt
Lees ook:Ster Gouden Loekie is weer toe aan een bierreclame

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.