Categorie: "Alcohol vrij bier"

Alcoholvrij bierfeest voor studenten

Studenten uit Leuven hebben een fantastisch feest gehad met alcoholvrij bier. Ze deden zonder het te weten mee aan een experiment en wisten zelf dus niet dat het bier geen alcohol bevatte. Ik meen me te herinneren dat Bavaria ook een keer zo’n stunt heeft uitgehaald. De tweehonderd studenten uit Leuven hebben het bijzonder naar hun zin gehad en de dansvloer stond vol. Het idee voor het onderzoek kwam van de Belgische Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen. Misschien een leuke activiteit voor Bavaria om op te zetten, dit soort experimentele feestjes ;-) .

Grolsch lanceert Stender Lemon en Lime

Na Bavaria lanceert nu ook Grolsch een bier met een vleugje citroen en limoen. In 2011 introduceerde Grolsch het alcoholarme bier Grolsch Stender. Nu wordt het Stender assortiment uitgebreid met een nieuwe alcoholarme variant: de Grolsch Stender Lemon & Lime. Het bier bevat 0,5% alcohol waaraan een beetje citroen en limoen is toegevoegd. Met de komst van dit bier verdwijnt Grolsch 2,5% Lemon Bier uit de schappen.

Amstel lanceert 0.0

Amstel Malt associeerde je uiteraard nog met het alcoholvrij bier uit vroegere tijden. Voor mij was het enigsinds onbegrijpelijk dat Amstel de naam niet veranderde in de populaire ’0.0-term’. Vanaf vandaag ligt ie in de schappen en behoort de Amstel Malt tot de verleden tijd. Dit nieuwe alcoholvrije bier is anders dan het voormalige product aangezien het nu helemaal geen alcohol meer bevat. En dat was direct de reden dat omschakeling naar 0.0 in de naam tot vandaag onmogelijk maakte.

Alcoholvrij bier tijdens de lunch

Nu de introductie van alcoholvrij bier door Bavaria al een tijd een succes mag worden genoemd is het tijd voor een volgende stap. De bierproducent wil het lunchmoment veroveren met Bavaria 0,0%. Een mooie stap lijkt me zo. Daarmee werken ze namelijk ook aan het verbreden van de biermomenten en gaan mensen op termijn ook een nieuw biermoment adopteren, de lunch.

Stop het biermarketing geweld

Met name Belgische bierliefhebbers reageerden negatief op de introductie van het alcoholvrije Hoegaarden. Ondanks alle kritiek geeft woordvoerdster Annemieke Matthijssen van AB InBev aan dat de introductie succesvol is geweest. ”Binnen ons innovatieteam is er nu alle aandacht voor alcoholvrij bier.” Zelf hoop ik dat de brouwers vooral ook proberen over te brengen hoe bijzonder ‘t bier is in plaats van het ene na het andere biermarketing geweld de wereld in te slingeren.

Alcoholvrij bier is HOT

Wie naast pils in alcoholvrij bier is gestapt kan met dat segment de afname van de pilsconsumptie mogelijk iets opvangen. Het is duidelijk dat alcoholvrij bier booming is! Zoals ik al eerder op mijn blog schreef komt de een na de ander nu met 0.0% varianten op de markt. Zelfs het eerste Belgische biermerk is overstag met Hoegaarden 0.0%. We spreken niet meer over Malt maar de trend is 0.0%. Daarom denk ik overigens dat Amstel Malt er goed aan zou doen om iets aan productvernieuwing te doen.

Nieuw online magazine over alcoholvrije dranken

Alcoholvrij bier is weer hip. Dat is alleen al te merken aan het grote aantal alcoholvrij bieren dat gelanceerd wordt van bijvoorbeeld Bavaria, Grolsch en Heineken. Regelmatig krijg ik op mijn blog de vraag waar goede kwalitatieve alcoholvrije bieren te vinden zijn. Vanaf nu kan iedere bierliefhebber die af en toe alcoholvrij bier drinkt of wegens omstandigheden, bijvoorbeeld door medicijngebruik, geen alcohol meer mag, terecht op www.lekkeralcoholvrij.nl.