Categorie: "Bierbrouwerijen"

Bierblog live!

bierVanaf vandaag ga ik, Fiona de Lange, ja een vrouw!!, jullie live volledig op de hoogte houden van alles over bier, bierbrouwerijen, speciaalbieren, bierevenementen, nieuwe producten, bier & gezondheid, bierverkooppunten, cafés en festivals noem maar op! Bekijk ook de rubrieken!
Ik ben een bierliefhebber op en top en vond het meer dan de hoogste tijd om één platform te bieden waar alles over bier te vinden is. En met alles, bedoel ik ook alles. Dus niet alleen informatieverstrekking maar juist ook het DELEN van ervaringen vind ik belangrijk. Een blog voor en door bierliefhebbers. Daarnaast wil ik ook iedereen die niet van bier houdt overtuigen dat er altijd één biertje is dat je lekker vindt!
Ik nodig iedereen uit om mee te bloggen!

Workshop rosé-bier maken

BiermakenVoor wie het aanschaffen van een bierpakket en het experimenteren met bier teveel gevraagd is of als je gewoon alvast wat tips vooraf wilt dan kan je een workshop rosé-bier maken volgen in Den Bosch. Ja, voor mij DE stad. Als je namelijk klaar bent met de workshop kan je hier in de vele ABT cafés veel aparte speciaalbieren proeven. In mijn rubriek biercafés staan er al meerdere genoemd! De groepen moeten wel bestaan uit minimaal 20 personen. Wellicht is er toch iets te regelen met kleinere groepen?
Je begint uiteraard met een proeverij waar de verschillende biersmaken worden toegelicht en wordt stilgestaan bij de ingredienten van bier. En dan begint het echte werk. Vooraf krijg je instructies hoe de bieren gemaakt worden en vervolgens is de beurt aan jou. Bier dient altijd twee weken te gisten voordat het gedronken kan worden. Jouw brouwsel gaat vervolgens in de fles en deze kan thuis gaan gisten. Na twee weken kan je het resultaat proeven! Een mooie opstap voor iedereen die zelf graag bier wil brouwen echter nog niet weet hoe te beginnen! Voor meer informatie kijk op: http://www.bosscheuitjes.nl/workshops.php?id=453.

Grolsch bokbier actie

grolschHet is op en top bokbierseizoen. Dus aandacht in mijn blog voor allerlei verschillende bokbieren kan uiteraard niet ontbreken. Grolsch heeft weer zijn krachtige, zoetige en licht robijnkleurige bokbier op de markt gebracht. Om ons extra te stimuleren het bokbier niet alleen op te drinken maar ook te gebruiken in allerlei winterse culinaire gerechten heeft Grolsch een actie bedacht. Op de actieverpakking van de Grolsch Herfstbok zit een code waarbij je op internet kan kijken of je een van de 300 culinaire arrangementen hebt gewonnen bij een van de Sandton Hotels. Topkok Wilco Berends die een Michelin ster heeft stelde een speciaal 3-gangen menu samen dat u zelf kunt bereiden. De gerechten verschijnen in een receptenboekje dat in de winkel te vinden is! Hopelijk is de winst voor u in de pocket en drink lekker en smakelijk eten! Voor meer informatie en het menu kijk op www.grolsch.nl

Damn good Amstel beer

AmstelHet lijkt net of ik helemaal pro Heineken ben om mijn blog. Het kwam echter net zo uit! Nu dan toch even een leuk bericht van Amstel. Toevallig hoorde ik vanmorgen op Q-music ook Michiel Vos in Amerika over de Damn good Amstel beer reclame. Ze zijn behoorlijk bezig met campagne voeren aldaar. Goed moment nu Heineken ook gaat proberen de markt daar uit te breiden ;-) . Een hele leuke commercial om De Amerikanen te laten zien dat Amsterdam niet alleen koffieshop, kaas, klompen en wiet is…

Heineken op de maan?

Nadat Heineken op mars zou zitten ben ik benieuwd of we heineken ook op de maan zien! Zodadelijk vindt de inslag plaats op de maan om te bekijken of er water te vinden is. Een van de belangrijkste ingrediënten van bier! Dus als we vandaag water vinden dan is het gevecht van de nieuwe markt voor bier op de maan begonnen ;-) .

http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

Heineken focust op social media

heinekenMarco van Veen, Manager Web en Innovation Centre bij Heineken gaat proberen intern een turnaround te bewerkstelligen. Heineken is van oorsprong nog steeds erg traditioneel en dat is zeker te merken in de media-aanpak. Heineken gaat nu de stap maken naar digitale media. Overigens is digitale media binnen de hele bierwereld geen gemeengoed. Mondjesmaat starten brouwerijen met deze vorm van communicatie. Overigens denk ik dat deze trend wel iets is dat past bij Nederland / Europa. In de VS is namelijk zichtbaar dat brouwerijen al op grote schaal met digitale media bezig zijn. Nu zijn ze daar vaak iets eerder natuurlijk. De futurologen zijn het er overigens over eens dat de communities steeds belangrijker worden voor bedrijven. Ik verwacht zelf dan ook nog een grote slag op dit gebied. Brouwers die hierbij innovatief en snel nieuwe toepassingen kunnen bedenken hebben de voorsprong! 
Bekijk het interview met Maco van Veen hieronder:

Interview met Marco van Veen from Redactie Emerce on Vimeo.

Lindeboom komt met nieuw brouwhuis

LindeboomMet een investering van 1 miljoen euro bouwt de Limburgse brouwerij in Neer een nieuw brouwhuis en ontvangsthal. De nieuwbouw bespaart 25% aan energie waardoor directeur Willem Geenen verwacht de investering al snel te hebben terugverdiend. Volgend jaar al dient het brouwhuis met drie nieuwe ketens volledig gebouwd te zijn. In 2011 staat de opening van de nieuwe ontvangsthal gepland. Nu kunnen nauwelijks groepen mensen ontvangen worden. Met de nieuwe hal is er plaats voor groepen van ongeveer 70 personen. Toch knap om in deze tijd een dergelijke investering te kunnen doen. De biermarkt loopt nu eenmaal ook niet storm. Uiteraard past het wel in een duurzaam plaatje van de toekomst.

Lance Armstrong gezicht caloriearm bier

Lance ArmstrongIn een tijd dat obesitas, afslankproducten goede zaken doen kan in de bierscene uiteraard een caloriearm biertje niet achterblijven. Het is de tijd rijp, zeker in Amerika om een caloriearm biertje grootschalig in de markt te zetten. Zo ziet de Amerikaanse brouwerij Anheuser-Bush Inbev dit ook met het caloriearme biertje Michelob Ultra. Zij pakken het direct goed aan, aangezien niemand minder dan Lance Armstrong zich voor de komende drie jaar aan het biertje heeft verbonden.

Kennisinstituut om bierimago te verbeteren

kennisVele onderzoeken geven vaak weer een negatief imago aan bier. Dan is bier goed, dan weer niet. Dan bewijst onderzoek een verhoogde kans op borstkanker bij vrouwen die bier drinken. Het grappige is dat veel van deze onderzoeken elkaar vaak weer tegenspreken. Het helpt je weer om sterkere botten te krijgen, noem maar op. Uiteindelijk gaat het er gewoon om dat je alles met mate gebruikt. Daar zijn natuurlijk uitzonderingen op aangezien sommige zaken echt slecht voor je gezondheid zijn. Bierbrouwers hebben in ieder geval gemeend om een kennisinstituut op te richten om mensen te informeren over bier en het imago te verbeteren. Hierin hebben meerdere professoren zitting genomen en op 13 oktober a.s. vindt de eerste bijeenkomst plaats. Hier zijn ook diverse ministeries uitgenodigd. Naast het doen van meer en uitgebreid onderzoek naar de invloed van bier en alcohol op de mens, informeren ze de Nederlander ook over fabeltjes rondom bier. Natuurlijk blijft het een discussie: hoe zuiver is het als brouwerijen een kennisinstituut oprichten om mensen over bier te informeren. 
Bron Trouw:  http://www.trouw.nl/incoming/article2879363.ece/Kennisinstituut_Bier_opgericht.html