Biertrend: Groei van zwaardere bieren

Als aanvulling op de rubriek ‘in gesprek met…’ heeft Thijs Thijssen, algemeen directeur van brouwerij De Koningshoeven in AdFundum gesproken over de toekomst van de biermarkt. Hierin spreekt hij duidelijk over een aantal trends. Zo heeft het amberbier het volgens Thijssen moeilijk en zit er een duidelijke groei in de markt van zwaardere bieren. 

Wat is uw visie op de biermarkt?
“De biermarkt heeft enorme klappen gehad. Ook binnen het speciaalbier zijn er bieren die zich goed ontwikkelen en anderen hebben het lastig. Ook in de biermarkt zijn er duidelijk trends die komen en gaan. Een voorbeeld van een biersegment dat het nu wat moeilijker heeft is de amber. Overall is te zien dat ambachtelijke bieren zoals ook trappistenbier minder trendgevoelig zijn. De laatste 10 à 15 jaar is dit langzaam steeds gegroeid.”

Waar liggen groeikansen?
“Wat we zien is dat de zwaardere bieren de laatste jaren in verhouding veel harder groeien. La Trappe Quadrupel doet het in de hele groeiende lijn van La Trappe bijvoorbeeld nog beter. Belangrijk is te werken aan kwaliteit en uitstraling van het bier. De afgelopen jaren hebben wij hier extra op ingezet en we zien dat we hier duidelijk de vruchten van kunnen plukken. Ook het inrichten van een proeflokaal helpt hierbij. Dan zien mensen echt hoe het achter de schermen werkt. Verder zien we een duidelijke trend dat de bittere bieren en de biologische bieren steeds harder groeien.”

Waar liggen verbeterpunten in de biermarkt?
“Cruciaal is om geen concessies te doen aan kwaliteit en zelfs extra te investeren als de kwaliteit kan verbeteren. Dit is iets dat nog niet alle brouwerijen hoog in het vaandel hebben staan. Op de lange termijn word je hierop afgerekend.”

Welke brouwers worden de winnaars van de toekomst?
“Daar kan ik kort en krachtig in zijn. Brouwers die gaan voor kwaliteit en blijven innoveren”, aldus Thijs Thijssen van de Koningshoeven.

Voor meer informatie over La Trappe kunt u kijken op www.latrappe.nl.

Lees ook:In gesprek met brouwerijdirecteur Thijs Thijssen
Lees ook:La Trappe Puur voorlopig niet in supermarkt
Lees ook:Trappistenbier: op is op!
Lees ook:Biertrend: zwaardere bieren steeds populairder
Lees ook:Nieuwe La Trappe fietsroute

Eén reactie op “Biertrend: Groei van zwaardere bieren

  1. Eugene

    Ik ben het volkomen eens over het item kwaliteit. Alleen het termijn waarop sommige brouwers worden afgerekend is wel eens lang. Diverse brouwers proberen in de picture te komen met hun speciale bieren. Het speciale eraan is, dat weinig anderen dit brouwen (door o.a. iets toe te voegen of door een brouwfout). Als je dan zegt, dat hun bier niet klopt, dan krijg je de mededeling dat het zo hoort. En de klant vindt het lekker. Blijkbaar is op dat moment de (tijdelijke) verkoopcijfer belangrijker. Bij een blindproeverij kan dit naar voren komen. Helaas wordt dit niet altijd gedeeld door de brouwer (zie o.a.: http://www.pint.nl/pint/reactie_TF.htm en de verder bijbehorende artikelen). Als er een zekere band bestaat tussen brouwer en klant, dan is de consument op dat moment niet altijd even kritisch. Bier is dan ook emotie. Er is dus nog een lange weg te gaan voor kwaliteit.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.