Tournée Générale in opspraak

De afgelopen dagen staat de Belgische pers er vol van. De brouwers die meededen in het programma ’Tournée générale’ moesten een behoorlijk bedrag betalen van €7.500,- om hun ‘moment of fame’ te krijgen bij Jean Blaute en Ray Cokes. Het roept bij heel wat mensen vraagtekens op dat op de publieke zender België Eén deze vorm van product placement mogelijk is. In ieder geval is de spontaniteit waarmee het Volkswagenbusje langskomt bij de brouwerijen dus niet meer zo toevallig.  

Het productiehuis van Tournée générale geeft aan dat de bijdrages belangrijk zijn om in tijden van besparingen en om de productiekosten van het programma te beperken. Aangezien het logo ‘PP’ in beeld is geweest is deze vorm van product placement toegestaan. Het is overigens niet de eerste keer dat de VRT in opspraak is gekomen. Ook bij het programma Vlaanderen Vakantieland was er heel wat gekochte publiciteit.

Björn Verdoodt, woordvoerder van Eén, vertelt dat de redactie autonoom te werk gaat. ‘Ze vertrekken vanuit het bier en de mensen die het maken. Als een brouwer niet wil betalen, wordt er een andere gezocht die hetzelfde soort bier op dezelfde manier maakt. Brouwers hebben geen inspraak op de inhoud.’ De reactie van presentator Jean Blaute in De Morgen is duidelijk ”Ik maak dat programma niet, dat doet Sputnik voor de VRT. Ik krijg te horen naar welke brouwerij we gaan en volg het uitgetekende script, meer niet. Ik word betaald om een leuk programma te presenteren.”

Het is uiteraard wel vreemd dat dit soort zaken op de publieke zenders plaatsvindt. Bovendien vind ik toch dat het voor de kijker absoluut niet duidelijk is dat het niet spontaan is en een vorm is van Product Placement. Eigenlijk in een programma waar het bier zo centraal staat zou dit naar mijn idee niet mogen kunnen.

Bron: De Standaard

Lees ook:‘Einde oefening betaalde Tournée Générale’
Lees ook:Geen betalende brouwerijen in Tournée Générale
Lees ook:Derde reeks Tournée Générale
Lees ook:Opnames Tournée Générale in volle gang
Lees ook:Op 16 maart 2011 in Tournée Générale…

6 reacties op “Tournée Générale in opspraak

  1. Eijkb

    Dit is wel pijnlijk. Ik had (als kritische kijker) ook totaal geen idee van betaalde product placement. Wel heb ik me af en toe afgevraagd waarom juist die brouwer of dat bier.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Alexander

    hmm, ik had ergens €10000 gelezen. Maar onbekend was dit niet in ‘het wereldje’

      /   Beantwoorden  / 
  3. Jos Walstra

    Het is duidelijk dat de commercie hier ook zijn intrede heeft genomen. Spontaniteit is dus gespeeld!! Even om denken als we de heren volgende keer zien. Jammer dat de Belgische brouwers die toch van die goede bieren hebben dit toestaan. Zou graag van de brouwers weten die het bedrag niet wilden betalen of zelfs konden betalen, koop ik daar toch mijn biertjes van. Helaas zorgt een actie als nu door Tournée générale geregeld dat de innovatie in de bierwereld in de kiem wordt gesmoord daar deze vaak van de kleine en ambachtelijke brouwerijen komt. Deze hebben niet de centen of een marketingbudget om dit soort exposure te kunnen betalen. Ofwel de innovatie gaat langzaam uit de Belgische bierwereld en wordt overgenomen door anderen, en dit was juist niet de bedoeling van het programma zo lijkt mij. (kijk wat voor moois er gebeurd in Nederland met ongeveer 100 brouwers, of in Denemarken) Staat België nu al stil?

      /   Beantwoorden  / 
  4. Ron

    Vraag is hoe “erg” dit nou écht is. Natuurlijk keken er een hoop liefhebbers naar het programma, die prima bediend werden met een mooie kijk in de keukens van brouwers. Daarnaast keken er waarschijnlijk ook veel liefhebbers-in-spé die naar aanleiding van de serie hun zoektocht vorm gaan geven naar de bieren die het beste bij hun eigen smaak passen. Dat het programma dan ook nog een mooi podium is voor brouwers die een groter publiek willen bereiken, dat is te verwachten in tijden waarin concurrentie moordend is. Constatering is dat er voor elk wat wils is in de bierwereld: er zijn de diehards die volharden in niet-commerciële bieren die op ambachtelijke wijze worden geproduceerd met vastgestelde quota (het op=op-principe) en er zijn de grote commerciële brouwers die zoveel mogelijk drinkers willen pleasen om een zo groot mogelijk winst te halen. Maak uw eigen keuze is het devies.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Eijkb

      Je spreekt jezelf wel een beetje tegen. Kleine brouwers zullen de aandacht niet kunnen betalen. Je moet dus al een extra potje van 7500 hebben om in dit programma te figureren. Dit beperkt de keuze behoorlijk. Ik denk dat maar weinig NL (micro)brouwers dit bedrag op tafel willen leggen om in een dergelijk programma aandacht te krijgen.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Ron

        Ik zie de tegenspraak niet in mijn reactie. Mijn stelling is en blijft dat het niet erg is dat er een commerciële insteek gekozen is in het programma, omdat de kritische kijker toch wel verder zal kijken dan alleen de behandelde brouwers en de minder kritische kijkers door de geboden blik in de brouwerskeuken een eerste beeld hebben gekregen van het brouwproces en de keuzes die brouwers maken. Dat niet alle kleine brouwers de financiële middelen hebben om aandacht te kopen zou kunnen kloppen, maar het lijkt me ook niet onwaarschijnlijk dat deze brouwers door hun minder commerciële aanpak het er ook niet allemaal voor over hebben en liever de kritische liefhebber aan de toog krijgen…

          /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.