Blijf de Nederlandse bierparels steunen…..

bierproevenJe start een brouwerij en lanceert verschillende bieren. Iedereen in de omgeving van familie, vrienden, biergenieters, dorpsgenoten tot gemeente en provincie is dolenthousiast. Leuk zo’n bier van om de hoek. De eigenaren werken zich behoorlijk in het zweet en hebben niet gehoord van een 40-urige werkweek. De bierwereld, bierexperts en bierliefhebbers lopen er helemaal mee weg. Wat is de brouwerij toch fantastisch bezig, totdat het succes te groot wordt….. Want dan komen er steeds meer kwaaie tongen die de meeste geweldige soapverhalen beginnen te vertellen. Ik zie het de laatste jaren met meerdere kleine brouwerijen gebeuren. Een bijzonder, vreemd en naar mijn idee ook kwalijke ontwikkeling voor de Nederlandse biercultuur.

In plaats van dat bierfanaten trots zijn dat een Nederlandse, kleine brouwerij het zo goed doet laten ze hen vallen als een baksteen. Met de vriendelijke vermelding ‘te commercieel geworden’ of ‘die brouwt alleen commerciële bieren die iedereen lekker vindt’… De bieren hebben toch iets eigens? Iets waardoor het een succes is geworden. Is het dan niet geweldig dat ervan gehouden wordt door veel bierliefhebbers? Dat zij het weten te waarderen wat deze brouwerij heeft neergezet? Als een zangeres doorbreekt en veel mensen naar de muziek luisteren, roepen we toch ook niet ineens: ‘die is te commercieel geworden?’ Ik vind het echt een vreemde reactie van onze bierbranche. Terwijl bijvoorbeeld een Amerikaan, een Belg en een Ier werkend in de bierwereld steeds harder en enthousiaster wordt en mee gaat roepen met het succes, doet de Nederlander het tegenovergestelde. Misschien zijn wij gewoon een jaloerser aangelegd volk, dat kan ook. Ik weet het niet.

Hoe meer hoe beter!
Is het misschien daarom dat de motor achter de verkrijgbaarheid maar zo moeilijk op gang komt in Nederland? Want als je ineens overal verkrijgbaar bent dan gaat er iets té goed. Ik kan je zeggen als fervent bierliefhebber met een hart voor alle Nederlandse brouwerijen dat ik er best eens verdrietig van wordt. Bij mij gaat de bieradrenaline motor keihard draaien als een Nederlandse brouwerij klein of groot het goed gaat en prachtige resultaten neerzet. Dat zet onze biercultuur op de kaart! Laten we met zijn allen trots zijn op het succes van de kleine brouwerijen die het lukt om groter te worden. Het is toch fantastisch dat steeds meer bierdrinkers van dat prachtige Nederlandse (speciaal)bier kunnen genieten? Hoe meer hoe beter!

Lees ook:Goed idee! Huishoudbeurs met biereiland
Lees ook:Nederlandse bierweek bij bierproeflokaal In de Wildeman
Lees ook:Week van het Nederlandse Bier in aantocht
Lees ook:Toename van Nederlandse brouwerijen
Lees ook:07-07-’13: Biermatinee Oisterwijk

50 reacties op “Blijf de Nederlandse bierparels steunen…..

  1. Fred Schiphorst

    Zouden die brouwerijen daar nu echt zo mee zitten? Ik ken een brouwerij waarvan zoiets gezegd wordt. Ondertussen is hij de miljoen Hl voorbij en de groei is er nog lang niet uit. Dan laat je de criticasters toch? Aan de andere kant vind ik ook dat als je een bier om welke reden dan ook niet lekker vindt je dat gewoon moet kunnen zeggen. De tijd dat we alle fouten van die schattige brouwerijtjes met de mantel der liefde moeten bedekken ligt wat mij betreft achter ons. De Nederlandse bierwereld is volwassen geworden en kritiek accepteren hoort daar wat mij betreft bij.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Ha ha, nou ik heb ‘t hier niet over de brouwerijen die meer dan miljoen Hl brouwen. En Louis, de supermarkten spelen een rol maar dat is naar mijn idee niet waar ‘t in dit verhaal om gaat. Er wordt namelijk veel geklaagd over de slechte verkrijgbaarheid van Nederlands (Speciaal)bier. En als het dan overal staat, dan heeft de brouwerij afgedaan met ‘t bericht ‘commercieel’. Dat is waar dit artikel over gaat en naar mijn idee heel vreemd….

        /   Beantwoorden  / 
      1. Cees

        #nieuwsgierigaagje: Maar om welke brouwerij(en) gaat het dan eigenlijk wel? :-)

          /   Beantwoorden  / 
        1. Fiona de Lange

          Welke niet… Ik hoor ze allemaal wel voorbij komen de laatste tijd. De speciaalbierbrouwers die in de top van Nederland zitten…. Dus die kan je dan zelf wel invullen.

            /   Beantwoorden  / 
          1. Rick Kempen

            Ik ben ook wel benieuwd, hoor dit namelijk NOOIT. Deel die namen met ons, alsjeblieft.

              /  
  2. Louis Klaassens

    Juist Fred,

    En dat ze niet verder kunnen groeien ligt mijns inziens aan de supermarkten die niet in de schappen zetten wat ze goedkoop kunnen inkopen (ambachtelijk speciaalbier is nu eenmaal duurder dan Bulk) en aan de consument die slaafs koopt wat de supermarkt in het rek zet. Echte bierliefhebbers zijn er procentueel maar weinig van de 17 miljoen Nederlanders.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Cees

    Bij muziek is het precies hetzelfde hoor. Maar je hebt helemaal gelijk: als je in Nederland met je kop boven het maaiveld uitkomt, dan is het “doe maar normaal, dan doe je gek genoeg”. Iedereen moet in het gareel lopen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Straks wordt het naast brouwkunst ook de kunst: vooral niet opvallen en verstoppertje spelen… beste manier ;)

        /   Beantwoorden  / 
  4. Fred Schiphorst

    Fout, fout, fout. Je hebt volkomen gelijk. Ik dacht nog zo: “Ik moet 1 miljoen liter schrijven. Dat bedoelde ik namelijk. En dan kom je al dichter in de buurt van ooit kleine brouwerijen die nu de kritiek krijgen.
    Maar punt blijft dat een volwassen bierwereld er naar mijn mening een is waar brouwers en anderen kritiek kunnen krijgen en dat dit geen slechte zaak is. Je kunt kritiek ook beschouwen als een gratis advies om dingen beter te doen. Als we allemaal maar kritiekloos achter alles aan blijven lopen komen we ook niet verder.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Fred Schiphorst

    Allereerst even mijn fout recht zetten. deed ik net ook al, maar daar ging technisch iets fout. Ik bedoelde 1 miljoen liter en had me nog zo voorgehouden dat ik die H weg moest laten. Foutje.
    Verder denk ik dat de mensen die bijzondere bieren zoeken al lang niet meer in de supermarkten kijken, tenzij ze er toevallig een weten die wel wat fraais in huis heeft. Maar er zijn gelukkig slijters met mooie assortimenten en via hen kun je wel aan die bieren komen.
    Op het punt van kritiek he ik al het nodige gezegd. Voor mij is kritiek nog steeds een gratis advies om het beter te kunnen doen, als is het misschien niet altijd even fijnzinnig geformuleerd. Wat een ondernemer er mee doet is zijn zaak, maar bijvoorbaat afwijzen hoeft niet verstandig te zijn.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Rick Kempen

    Allereerst ben ik het hartgrondig met Fiona eens: we kunnen niet trots genoeg zijn op de huidige staat van Nederland Bierland. Meer dan 180 brouwerijen, een rijke variëteit aan bieren en smaken maar bovenal een toegenomen gemiddelde kwaliteit: we zijn echt on a roll!
    Ook ben ik met Fred eens dat we de fouten die genaakt worden (resulterend in slechte bieren en brouwers die dat ontkennen) niet langer met de mantel der liefde hoeven, laat staan horen, te bedekken. Maar zoals ik al zei: de gemiddelde kwaliteit is al enorm verbeterd!
    Als ik Fiona goed begrijp gaat het vooral om gemopper op Jopen en Texelse – maar waar hebben we het over? Die enkeling die moppert (dat geloof ik namelijk) wordt namelijk duidelijk weersproken door de hordes consumenten die de bieren kopen. De consument beslist uiteindelijk wie wint en overblijft: op dit moment verliezen alle pilsbrouwers, en brouwers van ambachtelijke bieren winnen. De eventuele missers zullen worden afgestraft. We mogen trots zijn.

    Wel zeggen steeds meer mensen van grotere ambachtelijke brouwerijen, of ‘speciaalbier brouwers’ die enorm groot zijn, dat dit geen speciale bieren meer zijn. In Brussel, bij de recente opening van het Weekeinde van het Belgisch Bier, kon je dat horen over Duvel. Chouffe, Palm, Haacht. Maar ja: beslist hier uiteindelijk ook niet de consument?

      /   Beantwoorden  / 
  7. Fiona de Lange

    Fred, kritiek is gezond en moeten we zo houden. Als je kijkt naar België en het aantal hecto’s dan komen we nu pas kijken. En wat kan je als brouwerij nou met een opmerking dat je te commercieel bent terwijl je het jaar ervoor nog werd geroemd tot in de hemel. Inderdaad niets….

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rick Kempen

      Maar welke brouwerij is dit dan, die dit verwijt krijgt? En van wie – een eenling of hele groepen mensen? Ik kan me er nog steeds niets bij voorstellen.

        /   Beantwoorden  / 
  8. François

    Beetje een half verhaal , zonder naam/namen van brouwerijen vind ik dit meer een opgeklopt stukje. Kom dan ook met voorbeelden.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Fiona de Lange

    Rick, toch vreemd je kunt je er niets bij voorstellen maar begint het zelf in te vullen….

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rick Kempen

      Wat jammer, Fiona, zo’n toch ietwat goedkope demagogische respons. Zonder zelf de vragen te beantwoorden – welke brouwerijen bedoel je, en wie mopperen er zo – suggereer je hier iets heel naars. Als er iemand is die al jaren roept dat we trotser mogen zijn op de Nederlandse brouwers, zelfs op de pilsbrouwers, dan ben ik het wel, en ik roep het al heel wat langer dan jij. De namen die ik suggereerde overigens volgens logischerwijs uit jouw suggesties: wel ruim verkrijgbaar, maar de fanaat imponeren ze niet. Nogmaals: ik ben trots en jaloers op Texelse en Jopen. En Heineken, Bavaria,Gulzige Gans, Maallust, De Badeend.
      En nu graag met de billen bloot: welke brouwerijen bedoel je, en welke mopperaars? Of heeft Francois gelijk en is dit niets meer dan een opgeklopt stukje, een half verhaal? Toch vreemd, je wilt wel vragen stellen maar ze niet beantwoorden.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Fiona de Lange

        Het schijnt iedereen te ontgaan, dus ik herhaal het opnieuw: Er is geen brouwerij die moppert en IK vind het nogal vreemd en zelfs irritant dat ik de laatste tijd steeds hetzelfde hoor van bierdrinkers, bierliefhebbers, bierexperts, bierkenners over brouwerijen die het fantastisch doen maar ineens te commercieel zijn geworden. Iets dat vorig jaar nog niet zo was…. Mijn boodschap is luidt en duidelijk: wees er trots op en steun ze.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Rick Kempen

          Nee Fiona, niemand zei dat er brouwerijen of brouwers zijn die mopperen. Jij stelt dat er OVER bepaalde brouwerijen gemopperd wordt en meerdere mensen willen op jouw Blog weten OVER welke brouwerijen er dan, desnoods ook door wie, gemopperd wordt.
          Maar als jij alleen wilt volstaan met te zeggen dat jij bierdrinkers, bierliefhebbers, bierexperts en bierkenners hoort mopperen zonder te zeggen OVER WIE ze mopperen, dan neem je jouw blogbezoekers niet serieus.
          Verder is er inderdaad geen misverstand: wij zijn beide trots op de Nederlandse biercultuur en de brouwerijen. Jou ontgaat nu echter de vraag. Wil je deze nu beantwoorden alsjeblieft?

            /   Beantwoorden  / 
  10. François

    De inhoud van het stukje suggereert van alles maar feiten lees ik niet ,lijkt meer een reclame stukje zonder inhoud voor het linkje naar Bol.com .

      /   Beantwoorden  / 
  11. François

    Wie A zegt moet ook B zeggen Fiona . Anders is dit een stukje tekst zonder feiten en bronnen , waar alleen een linkje naar Bol.com gemaakt wordt . (voor kosten van deze pagina ??? )

      /   Beantwoorden  / 
  12. Fiona de Lange

    Dat linkje is inderdaad irritant. Heb met blog.nl effe geregeld dat het is uitgezet. En verder heb ik mijn bloglezers heel hoog zitten. Die weten namelijk precies wie de top tien van Nederlandse speciaalbierbrouwers zijn! Fijne avond.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rick Kempen

      Fiona – waarom doe je nou zo gepikeerd? We zeggen nota bene hetzelfde: wees TROTS op al onze Nederlandse brouwers, en houd op met onterecht gekissebis. Jaloezie is dodelijk, uiteindelijk voor jezelf en je eigen bedrijf.
      Je hebt vanavond niet met name genoemde, en dus in potentie alle, Nederlandse bierkenners, bierliefhebbers, bierexperts maar bovenal bierdrinkers – alle bezoekers van jouw blog – verweten jaloers te zijn en schade toe te brengen aan de Nederlandse biercultuur.
      Maar goed: er wordt dus onterecht gemopperd over de top tien Nederlandse (speciaal)bierbrouwers.
      Waar vind ik de Top 10 Nederlandse (speciaal)bierbrouwers, of gaat dat (omdat je het over de grootste hebt) puur op basis van volume in dit verhaal?
      Of bedoel je dat de tien grootste daarom de beste zijn?
      Wees nou eens duidelijk, hoe moeilijk is dat nou?
      Met je ‘fijne avond’ lijkt het alsof je deze discussie op je eigen blog wilt beëindigen. Ik zou dat jammer vinden, en een gemiste kans, om een belangrijke discussie die tot doel heeft de Nederlandse biercultuur verder te brengen op deze manier te staken.
      Zou je dus ons allen een plezier willen doen en de gestelde vragen aan jou beantwoorden? Dank je wel!

        /   Beantwoorden  / 
  13. François

    Zou je die , of jouw , top 10 dan hieronder even kunnen plaatsen , ben er wel benieuwd naar .

      /   Beantwoorden  / 
  14. Fiona de Lange

    Rick, Ik ben niet gepikeerd. Integendeel. Alles is wat mij betreft gezegd. Jullie willen een lijstje met namen echter ik wil voorkomen dat straks de discussie over de brouwerijen gaat terwijl mijn punt is en blijft wees trots op het bereikte resultaat ook al worden ze succesvoller. Een bierige groet!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rick Kempen

      Akkoord. Jammer dat je geen voorbeelden geven durft – hiermee blijft je bewering in het luchtledige hangen. Ik stel dus opgewekt vast dat het enorm meevalt met het jaloerse gemopper en dat Nederland Bierland er prachtig bij staat. Een bierige groet terug.

        /   Beantwoorden  / 
  15. Kees Bubberman

    Misschien is het komkommertijd in de bierblog wereld.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rick Kempen

      Dan wordt het tijd voor Komkommerbier. Wat jij!

        /   Beantwoorden  / 
  16. Kees Bubberman

    Yes,dat wordt zeker een succes. Oeps, dat moeten we niet hebben natuurlijk. Toch maar niet.

      /   Beantwoorden  / 
  17. Fiona de Lange

    Met komkommerbier is al iemand je voor geweest…http://bier.blog.nl/biernieuws/2013/07/15/in-komkommertijd-een-komkommerbier En verder nog eens over nagedacht. Zoals gezegd lepel ik juist dat lijstje niet op om de brouwerijen in bescherming te nemen. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat er één brouwerij is die het straks leuk vindt dat consumenten gaan denken dat hun bier commercieel is. Daarmee zou ik de bierparels juist niet steunen!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rick Kempen

      Komkommerbier was er zelfs nog veel eerder; op Borefts Bierfestival in 2012 bijvoorbeeld stond The Kernel uit Manchester met een fenomenaal laag alcoholisch komkommer bier. Heerlijk genieten!
      Wellicht doe je er goed aan de brouwerijen niet te noemen – maar aan de andere kant, de verzuchting dat ‘er mensen zijn’ die ‘bepaalde brouwerijen onterecht afkraken’ blijft boven de markt hangen, en daarmee steun je helemaal niets en niemand – ik vind dat je daarmee eerder schade doet, omdat het een niet-onderbouwde beschuldiging aan niemand speciaal is. Maar goed. Nogmaals een bierige groet.

        /   Beantwoorden  / 
  18. T0n

    Ontgaat mij nu iets?
    Fiona signaleert een algemene tendens en er staan direct reacties om het concreet te maken? Daar gaat het bericht toch niet om?

    Ik wilde schrijven dat ik het niets eens ben met het bericht omdat ik het OOK in de muziek signaleer. Een klein onbekend bandje uit de streek is leuk en bijzonder, maar als het dat doorbreekt wordt het toch meteen ‘commercieel’ gezien en minder bijzonder.

    Wat bier betreft betrap ik mezelf ook erop dat ik vrij verkrijgbare speciaalbieren zoals Texelse, Jopen, La Trappe e.d. toch al minder bijzonder vind. Zeldzaamheid en lokale binding zijn daarbij ook waardeverhogende kenmerken.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Exact Ton, en met de muziek daar heb je een punt. Alhoewel het daar voor mijn gevoel ook andersom werkt. Iemand breekt door en men loopt er allemaal mee weg… en de fans van het eerste uur voorop! Trots dat ‘hun’ bandje of ontdekte zanger(es) meer bekendheid heeft gekregen. En voetbalfans laten hun kleine club ook al worden ze succesvol ook niet vallen…. En dat is de strekking van dit artikel. Fans van het eerste uur blijf de bierparels steunen. Per slot van rekening zijn ze eigenlijk nog steeds heel klein ;-) .

        /   Beantwoorden  / 
      1. Rick Kempen

        Het schijnt iedereen te ontgaan, dus ik herhaal het opnieuw: ik ben het helemaal en hartgrondig met je eens, Fiona. Net als Fred en Kees en Ton en Francois: wij allen vinden dat we de Nederlandse biercultuur, en de (kleine) pareltjes voorop, moeten blijven steunen. De vraag die ik (wij?) steeds blijven stellen is: in je algemene hartenkreet zeg je dat er een grote groep bier liefhebbers/kenners/experts/drinkers is die dat NIET doen, omdat een brouwerij te groot (lees: te commercieel en te succesvol) is geworden – en ik bestrijd dat, of althans, mij valt het niet op. Jij zegt dat je het tegenwoordig steeds vaker ‘om je heen hoort’ en dat ‘je het met steeds meer kleine brouwerijen om je heen ziet gebeuren’.
        Ik zie dat niet, wij zien dat niet.
        En ook je opmerking over de motor achter de verkrijgbaarheid snijdt maar deels hout: natuurlijk kan deze harder draaien, maar kijk naar de assortimenten van vandaag bij Mitra, Gall&Gall, veel restaurants en heel veel Horeca door heel ons land heen: meer en meer staan daar Nederlandse parels op de kaart en het schap, van hele grote tot hele kleine brouwerijen.
        Het grote probleem is nu dat jouw hartenkreet overstemd dreigt te worden door je weigering man en paard te noemen: WIE laten WELKE kleine brouwers als een baksteen vallen? Ik blijf van mening dat als je het alleen als een ‘algemene’ beschuldiging uit, het geen enkele waarde heeft en zelfs gewoon niet waar is. Sterker nog: dat je daarmee een hele groep,weliswaar onbenoemde maar duidelijk gesuggereerde, mensen schaadt die al jaren keihard werken aan Nederland Bierland. En daarmee schaadt je Nederland Bierland.
        Dus: ik, wij, de lezers van jouw mooie Blog, willen graag weten waar we aan toe zijn. En wat je werkelijk hebt willen zeggen, willen wij graag lezen.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Cees

          Ach Rick, ik denk dat het een algemene internationale tendens is, dat de hoge bomen veel wind vangen. Dus welke merken we invullen voor de hoge bomen, doet niet zo ter zake. Dat zie je in Belgie met merken als Leffe of Hoegaarden, die door de ‘bierexperts’ uitgekotst worden, terwijl het overgrote deel van de mensen daar heerlijk van kan genieten. BrewDog heeft er ook behoorlijk last van gekregen afgelopen tijd. En ik heb Amerikanen gesproken die niks (meer) moeten hebben van Stone en Dogfish Head. Dus het is van alledag. En de kleine bomen van nu, zijn de hoge bomen van morgen. Wat Fiona niet wil is dat de discussie verzandt in specifieke voorbeelden en dat kan ik heel goed begrijpen.

            /   Beantwoorden  / 
          1. Rick Kempen

            Cees, hele ware woorden. Hele ware woorden, het verschijnsel op zich is niet typisch Nederlands, maar beer snobs over de hele wereld bezondigen zich aan nestbevuiling.
            Echter, er is een verschil tussen willen voorkomen dat een discussie verzandt en het VOEREN van een discussie. Dat laatste is zinnig om de parels te steunen – nu blijft het eerst en vooral in het luchtledige hangen, en dat vind ik een gemiste kans.

              /  
          2. Fiona de Lange

            Exact Cees…

              /  
        2. T0n

          Rick,

          Welke discussie wil je voeren? Wat wil je eigenlijk horen?
          Namen van bierparels die nu ze groter zijn geworden, door de bierkenners worden genegeerd?

          Wat te denken van Duvel, Leffe, Hoegaarden, Kwak, La Chouffe in België of Jopen, Emelisse, La Trapppe en Texels in Nederland.

          Of als we het groter bezien Heineken, het Amerikaanse Budweiser en Deense Carlsberg? OOK die zijn lang geleden klein begonnen toen Beiers bier nog speciaal was, en hebben een lange bierhistorie. Nu ze groter zijn en overal verkrijgbaar is de exclusiviteit ervan verdwenen…

          Ik denk niet dat Fiona bedoelt dat JIJ persoonlijk Nederlands speciaalbier laat vallen, maar ze signaleert een tendens. Daarbij is het journalistiek sjiek om je bronnen te verzwijgen.

          Ik herken me niet in de “Dus: ik, wij, de lezers van jouw mooie Blog, willen graag weten waar we aan toe zijn. En wat je werkelijk hebt willen zeggen, willen wij graag lezen.” ik denk dat ze werkelijk bedoelde laat de grote kleintjes van vroeger niet vallen nu ze groter zijn geworden en beter verkrijgbaar…

            /   Beantwoorden  / 
          1. Rick Kempen

            Ton,

            De discussie die ik voeren wil is dat het probleem niet bestaat. In jouw reactie zeg je veel dingen die ik in mijn bijdragen ook zei (we zijn het dus zeer eens met elkaar), zoals dat Leffe, Heineken en dergelijke (dit zijn louter voorbeelden, de lijst is veel langer) nu door de biersnobs met de nek worden aangekeken maar dat deze biersnobs door de consument worden weersproken: anders konden ze nooit zo groot worden. En nu, stelt Fiona, is er een lichting nieuwe brouwerijen die dit lot beschoren lijkt: vorig jaar nog de hemel ingeprezen, en nu gevallen als een baksteen.
            Als het al zo is, hetgeen ik betwijfel, dan is dat geen tendens signaleren maar iets bevestigen dat al heel lang gaande is. Vandaar mijn vraag om man en paard te noemen: welke brouwers worden nu bedreigd, en vooral door wie? Want als het de enkele biersnobs zijn die Nederland rijk is, meen ik dat het sop de kool niet waard is.
            Kortom: ik geloof dat de trots op, en respect voor, de Nederlandse biercultuur en haar brouwers/brouwerijen nog nooit zo groot is geweest als nu, met als hoogtepunt ‘de consument’ die in steeds grotere getalen het Nederlands bier omarmt. Proost, en blijf genieten!

              /  
          2. François

            @TOn Jij spreekt over “journalistiek sjiek om je bronnen te verzwijgen” . In mijn ogen zal je als je een mening over iets geeft wel te moeten beantwoorden waar je die kennis en informatie vandaan hebt. Het Waar Waarom Wie Wanneer en Hoe zou ik dan graag in een “artikel” willen teruglezen .
            En mocht dat vergeten zijn door de schrijf(ster) ,die een ‘blog” heeft waar je op kan reageren, zou ik graag serieus genomen worden om hier antwoord op te krijgen als hier iemand na vraagt.

              /  
  19. Fiona de Lange

    Het is inderdaad een tendens die ik zie en natuurlijk kan dat niet jaren geleden begonnen zijn. Want de kleintjes worden nu pas groter en succesvoller. De vele positieve reacties die ik mocht ontvangen van brouwerijen en biergenieters via mail, telefonisch en twitter dat ik deze tendens op mijn blog heb beschreven zegt voor mij voldoende.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rick Kempen

      Fiona – sorry hoor, maar lees nog even de post van TOn en mijn reactie en doe dan even moeite te begrijpen wat er gezegd wordt: die tendens is al jaren bezig, al jaren worden succesvolle brouwerijen op zeker moment door biersnobs terzijde geschoven als ‘te commercieel’ en dus ‘niet langer interessant’. Een beetje aandacht besteden aan je posts en de reacties die daarop gegeven worden, en jouw eigen reacties daarop, is het minste dat je kunt doen.
      Overigens: de vele positieve reacties heb je dan overal ontvangen maar niet op je blog. Dat kan heel goed zijn, en hulde dan. Fijn ook dat je de reacties van andere kleine brouwers, die een mening over dit onderwerp hebben en die ventileerden, even fatsoenlijk en volwassen hebt behandeld. Hulde.

        /   Beantwoorden  / 
  20. Fiona de Lange

    @Francois Ik geef geen mening maar beschrijf een tendens. En ik mag gelukkig zelf bepalen hoe en wat ik ertoe vind doen en neem vragen en reacties zeer serieus. Maar daarbij blijf ik natuurlijk wel achter mijn eigen insteek en verhaal staan. Het feit dat ik blogberichten schrijf betekent niet dat ik overal antwoord op moet geven. En dat zou je ook kunnen respecteren. Zoals diverse anderen al heel terecht hebben opgemerkt: het gaat hier niet om de namen maar om de trend.

      /   Beantwoorden  / 
  21. François

    @Fiona Je hebt het over een trend die jij ervaart , vreemd is wel, dat zoals Rick ook aangeeft, die trend door blijkbaar de rest niet ervaren wordt . Toch niet vreemd als mensen dan vragen stellen ?

      /   Beantwoorden  / 
  22. Fiona de Lange

    François, Rick en jij zijn de rest ;) .

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rick Kempen

      Nou – dit gaat als de meest volwassen reactie ooit de boeken in.

        /   Beantwoorden  / 
  23. Fiona de Lange

    Wat is het Nederlandse bierleven toch mooi…..

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rick Kempen

      En hoe veel mooier kan het nog worden!

        /   Beantwoorden  / 
  24. Fred Schiphorst

    Blijkbaar een discussie die nogal wat stof op doet waaien. Ik denk dat Rick gelijk heeft en het probleem een stuk kleiner is dan in het artikel is gesuggereerd. Daarbij is commercieel volgens mij niet verkeerd. Ik denk dat je wanneer je als brouwer niet in staat bent om of zelf ook commercieel te denken of dat door iemand anders te laten doen je gedoemd bent om in de semi hobbysfeer te blijven. Wil je meer, dan zul je niet alleen goed bier moeten maken, maar het ook weten te verkopen. Niets mis mee.
    Hoe meer ik lees, hoe meer ik het idee krijg dat het hele verhaal een stevige storm in een klein borrelglaasje met water is. Maar het houdt je natuurlijk wel van de straat met al die regen…

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      De tijd zal het uitwijzen…. natuurlijk zal ik jullie er dan nog even aan herinneren…..

        /   Beantwoorden  / 
  25. Bart van Kleef

    Hoezeer ik ook geniet van al het stof dat dit doet opwaaien, ik drink liever een mooi glas Nederlands bier om het er mee weg te spoelen. Of dit nu een puik getapt glas Heinekens is, of een ambachtelijk glas Emelisse/Molen/Prael/IJ/Maximus/etc., hangt af van mijn stemming.

    Het commentaar zoals gesteld in het artikel, daar kan ik me niet helemaal in vinden. Ik hoor weinig kwade tongen, sterker nog, ik hoor enkel een breder positief geluid vanuit alle bierige hoeken. Het gaat uiteindelijk allemaal om gewaarwording van een nieuwe tendens, het opkomen van de passie voor ambachtelijke bieren bij zowel horeca/retail als de eindconsument. Volgens mij zet iedereen hier zich voor in, van bierbloggers tot -professionals.

    Het is wel ontzettend Nederlands om alles door een kritische bril te bekijken (lees: zeiken), en dat is niet erg, dat houdt een ieder scherp. Hoge bomen vangen veel wind, en wanneer een hoge boom er een gedurfde mening op na houdt, moet deze wel zich nader kunnen verklaren; risico van het vak.

    Ik wens een ieder hier een positief bierige dag toe!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.