Rel rond nieuwe Grolsch horeca actie

GrolschnieuwDe horeca heeft het moeilijk en vanuit die insteek bedacht bierbrouwer Grolsch een actie om hun ondernemers te helpen. Vanaf augustus lanceert Grolsch een bonnenactie via promotieteams, Facebook en supermarkten waarmee de bierdrinker vanaf 18 jaar bij aankoop van één glas Grolsch in het café het tweede glas gratis krijgt. Er mag per kroegbezoek slechts één consumptiebon worden ingeleverd en men moet altijd één glas Grolsch afrekenen. Woordvoerster Helen ter Huurne van Grolsch: “We vinden het jammer dat KHN onze actie niet steunt nu we juist iets willen doen om de horecaondernemers te helpen in deze moeilijke tijden”. Zoals jullie inmiddels weten ben ik absoluut geen voorstander van acties met 50 procent korting. Naar mijn idee zouden dergelijke acties niet meer moeten kunnen, niet in de supermarkt en ook niet in het café. De Grolsch-actie is vooraf getoetst met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken en is volledig binnen de regels. Daar ligt zoals ook al in mijn andere blogs aangegeven natuurlijk het probleem. Dit moet veranderen en teruggeschroefd worden naar 30 procent. Wat ik vreemd vond is dat de KHN eerst hard roept over de oneerlijke prijsconcurrentie tussen horeca en supermarkt. En nu een bierbrouwer de handschoen oppakt en iets voor de horeca probeert te doen het op deze manier wordt afgeserveerd. Zowel Grolsch als KHN danook eens om een reactie gevraagd!

Joris Prinssen, woordvoerder KHN: “De afgelopen maanden zijn wij met politiek en horeca om tafel gegaan om te bekijken welke maatregelen genomen kunnen worden om happy hours en grote acties op drank terug te dringen, mede om verantwoord alcoholgebruik te stimuleren. Ook zijn we in gesprek om de mogelijkheden voor acties met 50 procent korting niet meer mogelijk te maken. Bierbrouwers zijn hierin uiteraard een belangrijke gesprekspartner. Met de ingang van de nieuwe Drank en Horecawet op 1 januari van dit jaar ligt de bevoegdheid bij gemeentes om maatregelen te nemen om acties met dergelijke hoge kortingen niet meer toe te laten. Natuurlijk werken wij met onze ondernemers achter de schermen samen om hierop in te spelen en daar ook een goede verantwoordelijkheid in te nemen. Iets dat lastig is voor de horeca aangezien ondernemers het nu ook niet makkelijk hebben. Voor Grolsch ondernemers die hier dan maanden mee bezig zijn geweest, komt zo’n kortingsactie rauw op hun dak. Er wordt weer een bom gelegd onder de afspraken die horecaondernemers in gemeentes en met andere horeca hebben gemaakt om dit soort acties niet meer mogelijk te maken.”

Creatieve actie
Ik vraag mij af en die vraag heb ik ook gesteld aan Grolsch of er niet de creativiteit was om een andere actie te bedenken. Er ligt zo’n groot marketingapparaat achter. Naar mijn idee geeft een bierbrouwer die eigenlijk altijd tegen dergelijke kortingsacties was, zo hebben ze ooit een leveringsstop gehad aan Albert Heijn vanwege de hoge kortingen die op hun bier werd gegeven, niet het goede voorbeeld. Uit veelvuldig onderzoek blijkt ook dat dergelijke kortingsacties niet leiden tot herhalingsaankopen van de consumenten die je graag wilt trekken. De reactie van Grolsch was: “We gaan er natuurlijk vanuit dat het glas Grolsch leidt tot herhalingsaankopen. Ook ligt er een belangrijke rol bij de ondernemer. Grolsch zorgt voor de bierdrinker die naar het café komt en de ondernemer dient te zorgen dat hij of zij een leuke avond heeft en terugkomt.”

Aantal deelnemende horeca
Er is nog niet bekend hoeveel horecazaken meedoen aan de actie aangezien men nu in de voorbereidende fase zit en ondernemers aan het bellen is of ze meedoen. “De Grolsch-zaken hebben zelf de keuze of ze wel of niet willen deelnemen”, aldus Ter Huurne. Volgens KHN kan dat wel zo zijn maar is die vrijheid natuurlijk ook beperkt. “Als tien horecazaken in een plaats meedoen dan kan je als Grolsch horecazaak eigenlijk niet achterblijven aangezien je dan gewoon veel klanten mist”, aldus Prinssen.

Bierbeleving
Voor mij staat het als een paal boven water…. Ik roep supermarkten al tijden op om te stoppen met dit soort kortingsacties op bier en bier niet te gebruiken om mensen te lokken naar de supermarkt. Dit soort acties moeten daarom ook niet in de horeca gaan plaatsvinden. Ik hoop dat deze actie niet de eerste is in een reeks van vele kortingsacties in de horeca. Geef met elkaar het goede voorbeeld en zorg dat je andere leuke acties bedenkt die de beleving van het drinken van bier in de horeca onderstreept. Want het gaat niet om de korting maar om de bierbeleving!  

 

Lees ook:Horeca ondernemers vallen in de prijzen met biercreatie
Lees ook:CEO Grolsch: ‘Praten over oplossingen aan tafel’
Lees ook:Bockbieractie top drie week 41
Lees ook:Bieractie top drie week 21
Lees ook:Bieractie top drie week 18

Eén reactie op “Rel rond nieuwe Grolsch horeca actie

  1. Fred Schiphorst

    Ik las eerst in de krant dat het om een “tweede bier gratis” actie ging. De zijn er al lang, denk aan de stempels in een boek over Vlaamsche cafés en de voordeelacties voor PINT leden. maar het gaat hier bljkbbaar om een twee voor de prijs van een actie en in een tijd dat de happy hours al afgeschaft zijn of tenminste ter discussie staan een slechte.

    Wel jammer dat de verhouding tussen brouwers en Horeca op een of andere manier zo verziekt is dat de communicatie weer eens via de pers verloopt En dat zo kort na de week van het Nederlandse bier!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.