Categorie: "Aziatische bieren"

Chinese biermarkt kent groei met weinig marge

Op de website van De Standaard staat een interessant artikel over de Chinese biermarkt. Alle bierconcerns doen momenteel de grootste moeite om zo groot mogelijk te worden in Aziatische landen. Hierdoor kunnen teruglopende verkoopvolumes in West-Europa worden opgevangen. Het is ook niets minder dan dat want het blijkt dat er op de Chinese biermarkt bijna geen droog brood te verdienen is. Het premiumsegment waar de marges zitten en waar Budweiser aan kop gaat met 42 procent marktaandeel moet nog groeien. Het blijkt dat men in China minder betaalt voor bier dan in India en discountbier de klok slaat.

Heineken stap vooruit in Aziatische bieroorlog

Vandaag heeft Heineken bekendgemaakt dat zij een overeenstemming heeft bereikt met Fraser & Neave, die net als Heineken een belang heeft in Asia Pacific Breweries, over de hoogte van de overnamesom van de aandelen van dit Singaporese conglomeraat. De overeenkomst van 50 Singaporese dollar per aandeel, in totaal zo’n 3,3 miljard euro betekent nog niet dat de deal is gesloten en het voor Heineken belangrijke Tiger Beer binnen is.

Heineken vecht voor Aziatische biermarkt

Terwijl ik afgelopen week op ontdekkingstocht was op de Ierse biermarkt barste in Azië een ware bierstrijd los die nu nog steeds aan de gang is. De 80-jarig bestaande Joint-Venture van Asia Pacific Breweries (bekend van o.a. Bintang, Tiger en Anchor) wordt aangevallen door de Thaise biermiljardair Charoen Sirivadhanabhakdi. Kort gezegd, want het is nog ingewikkelder, bezitten Heineken en Fraser & Naeve (F&N) gezamenlijk de belangen in Asia Pacific Breweries. Deze laatste partij bestaat echter ook weer uit meerdere partijen. Hierdoor is het dus mogelijk dat iemand een bod doet op de aandelen van een partner in F&N waardoor die automatisch ook eigenaar wordt van de aandelen in Asia Pacific Breweries, zoals zich nu heeft voltrokken met de Thaise biermiljardair die eigenaar is van ThaiBev, bekend van o.a. het merk Chang Beer. Hij kreeg door de overname van de Chinese OCBC automatisch aandelen in Asia Pacific Breweries en Fraser & Naeve waar Heineken de andere belanghebbende speler in is. Voor Heineken is dit natuurlijk een groot gevaar, mede ook om de huidig opgebouwde positie in de Aziatische biermarkt kwijt te raken.

Bierschaarste door overstromingen in Bangkok

Brouwerijen in Thailand hebben last van de inmiddels al maandenlang durende overstromingen in het land. Bangkok wordt opnieuw bedreigd door overstromingen en inmiddels zijn enkele brouwerijen in Bankok zwaar getroffen door wateroverlast. Fabrieken zijn overstroomd waardoor er niet meer geproduceerd kan worden. Hierdoor is er inmiddels een tekort aan meerdere bieren ontstaan in Bankok en Phuket. Merken als Singha-bier maar ook de buitenlandse merken Heineken en Tiger kunnen hun leveringen niet meer nakomen.

Consolidatieslag in nieuwe bierlanden

We zijn duidelijk aan een nieuwe consolidatieslag begonnen in de bierbranche en wel nu in de ‘nieuwe bierlanden’. Dat is naar mijn idee ook nog maar een van de weinige paden die je als bierconcern kunt bewandelen om te blijven groeien. Als antwoord op de aankoop van bierbrouwer AB InBev in China komt SABMiller nu met een investering in een Chinese Joint-Venture. Ze betaalde zo’n 42 miljoen dollar als investering in een nieuwe Joint-Venture  in de Zuid-Chinese provincie Guizhou.