Politiek geladen reclame Heinken schot in de roos

Over Heineken kun je veel zeggen. Je kunt het bier graag drinken of er juist met een grote boog omheen lopen. Een ding kun je niet ontkennen, Heineken steekt veel aandacht en geld in marketing. En dat levert soms hele grappige commercials op, bijvoorbeeld de “Walking Fridge” (bekroond met Ster Gouden Loeki).

Maar de reclame waar half Nederland het op dit moment over heeft, raakt pas echt een gevoelige snaar. Heineken is dit keer een hele andere weg in geslagen. Geen knipoog of grapjes, nee dit keer is er gekozen voor politiek geladen reclame.
De brouwer mengt zich in discussies over feminisme, klimaatverandering en rechten voor transgenders. Klinkt ingewikkeld en misschien alles behalve uitnodigend om naar te kijken. Toch is het de moeite waard.

Het filmpje heet ‘Worlds Apart: an experiment.’ In de video worden telkens twee mensen bij elkaar gezet met totaal verschillende opvattingen over klimaatverandering, feminisme of rechten van transgenders. De duo’s bouwen samen een bar en moeten elkaar ondertussen vragen stellen. Zo leren ze elkaar kennen, zonder dat ze weten dat ze zo sterk van mening verschillen.

Als de bar klaar is, laat Heineken video’s zien waarin ze hun mening geven over de kwesties. Vervolgens mogen ze kiezen: weggaan, of drinken ze samen een biertje en bespreken ze hun verschillende opvattingen?

Volgens Heineken zijn de mensen in de video geen acteurs en was dit een echt experiment. De video is in een week meer dan 3,5 miljoen keer bekeken en wordt geroemd op social media en in de internationale pers.

Bekijk het zelf:

Lees ook:Ster Gouden Loekie is weer toe aan een bierreclame
Lees ook:Bierkeuze zegt wie je bent
Lees ook:Bierdrinker herkent bier redelijk
Lees ook:Ben & Jerry’s en bier een wonderbaarlijke combinatie
Lees ook:Video verslag Biermatinee Oisterwijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.