Categorie: "Bierreclame"

Politiek geladen reclame Heinken schot in de roos

Over Heineken kun je veel zeggen. Je kunt het bier graag drinken of er juist met een grote boog omheen lopen. Een ding kun je niet ontkennen, Heineken steekt veel aandacht en geld in marketing. En dat levert soms hele grappige commercials op, bijvoorbeeld de “Walking Fridge” (bekroond met Ster Gouden Loeki).

Maar de reclame waar half Nederland het op dit moment over heeft, raakt pas echt een gevoelige snaar. Heineken is dit keer een hele andere weg in geslagen. Geen knipoog of grapjes, nee dit keer is er gekozen voor politiek geladen reclame.
De brouwer mengt zich in discussies over feminisme, klimaatverandering en rechten voor transgenders. Klinkt ingewikkeld en misschien alles behalve uitnodigend om naar te kijken. Toch is het de moeite waard.

Vrouwen en bierreclames, hoe bedoel je seksistisch?


Vrouwendag, voor mij een mooie gelegenheid om de foute maar toch hele grappige bierreclames er nog eens bij te halen. In de jaren 50 zijn er reclames gemaakt die nu niet meer door de beugel zouden kunnen. Dat gold natuurlijk niet alleen voor bierreclames. Vrouwen zijn goed voor bepaalde zaken en zelfs daar zijn ze soms niet goed in. Het zijn kwetsbare wezens, die hun best doen hun man te behagen.

Als de biergiganten van nu met zulk soort reclame-uitingen zouden komen, dan zou de hel losbreken. Humorloze, fanatieke actiegroepen zouden boos op de stoep staan. Best jammer, want ik vind ze echt te grappig. En ik denk met mij vele anderen.

‘Woman know your limits’
Dan nog een filmpje. Harry Enfield weet als geen ander de overheidspropaganda van vroeger weer te geven. Wat onderwijs wel niet kan doen met een vrouw….

Ster Gouden Loekie is weer toe aan een bierreclame

De Ster Gouden Loekie is gisteren uitgereikt aan ‘Buddyhond’ van KNGF Geleidehond. Natuurlijk een hele leuke reclame, maar waar blijven de bierbrouwers?  

De laatste biermaker die genomineerd was voor deze publieksprijs was Heineken met de reclame “Men with talent“. De laatste keer dat een bierbrouwer won was in 2009, wederom Heineken met de “walk in fridge“.

Tijd voor een nieuwe leuke reclame. Dat Nederlandse brouwers iets moois kunnen neerzetten weten we allemaal. Voorbeelden genoeg. Denk maar eens terug aan Zo nu eerst een Bavaria. Ik ben benieuwd wat 2015 gaat brengen.

BEDANKT!!!

Graag wil ik al mijn trouwe lezers bedanken voor het enthousiasme en het jarenlang volgen van alles wat ik schreef op dit blog! Ik heb het met veel plezier gedaan en zonder lezers en liefhebbers ben je nergens natuurlijk. Voor wie mij wil blijven volgen, kijk op 18 januari 2014 even op mijn Facebook-pagina voor meer nieuws!

DJ Armin van Buuren boegbeeld verantwoord alcoholgebruik

Vandaag was het groot voorpagina nieuws: DJ Armin van Buuren gaat minimaal voor een jaar ten strijde trekken tegen alcoholmisbruik. Terwijl de gehele horeca worstelt met de leeftijdsgrens die per 1 januari van 16 naar 18 is gegaan, krijgt men steun uit onverwachte hoek. De Nederlandse DJ grootheid ergert zich kapot aan overmatig alcoholgebruik tijdens zijn optredens. Daarom wordt hij het nieuwe gezicht achter een grote campagne tegen alcoholmisbruik van Heineken ‘Dance More, Drink Slow’. Leidt een boegbeeld als Armin van Buuren in een campagne volgens jou tot verantwoord alcoholgebruik? Vul de poll hieronder in!

Grolsch voorziet verpakking van educatieve logo’s

Vanaf 1 januari 2014 zijn de verpakkingen van bierbrouwer Grolsch voorzien van een drietal educatieve logo’s: geen alcohol onder minderjarigen, geen alcohol tijdens zwangerschap en geen alcohol in het verkeer. Daarmee is zij de eerste Nederlandse brouwer die deze drie logo’s op de verpakking plaatst. Het doel is om het bewustwordingsproces voor verantwoord alcoholgebruik verder te stimuleren. Naast de logo’s vind je ook de website www.talkingalcohol.com waarop meer informatie is te lezen over de effecten van alcohol op je lichaam.

Budelse Brouwerij lanceert Masterclasses Bier

Bier en speciaalbier leeft steeds meer bij  de Nederlandse consument. Bier is hot. Het is daarom erg belangrijk dat de biergenieter niet alleen meer bieren ontdekt maar ook de kennis over bier vergroot. Het bier smaakt immers nog beter als bekend is hoe je bier moet proeven en als je weet welke elementen de smaak in het bier bepaalt. De Budelse Brouwerij, die al van generatie op generatie binnen de familie wordt voortgezet,  gaat daarom haar kennis over bier delen in een zestal Masterclasses Bier.

Aandacht voor Trappistenbier in horeca en bij biergenieters

Veel medewerkers bij Nederlandse horeca en ook biergenieters weten nog altijd niet het verschil tussen een Trappisten- en een Abdijbier en daarmee ook niet het unieke karakter van een Trappistenbier. Een eigen proef op de som leverde voor mij ook schokkende resultaten op. Het is zelfs zo dat men denkt dat bijvoorbeeld een Affligem ook Trappistenbier is. Zucht. Klik hier voor de eisen die verbonden zijn aan een officieel Trappistenbier. La Trappe, één van de twee Nederlandse Trappistenbieren van Nederland gaat in december een horeca campagne starten om het authentieke verhaal te vertellen van Trappistenbier. Met deze campagne krijgt ook de biergenieter in het café via telefoon veel uitleg en trappisten bierbeleving!

Bier en doelgroepsegmentatie zoooo passé

Bierbrouwer Grolsch werkt zowel in Nederland als daarbuiten hard om de marktpositie verder uit te breiden. In het gepubliceerde artikel in De Telegraaf vorige week steeg de blijdschap bij mij naar grote hoogte bij het lezen van de eerste alinea van het artikel. Moederconcern SABMiller ontdekte namelijk dat bier niet langer het drankje is dat alleen door mannen wordt gedronken. Eigenlijk is het ook wel weer triest dat ze daar nu pas achter komen. Echter bij het lezen van de tweede alinea wordt opnieuw duidelijk dat de brouwer het nog altijd niet begrepen heeft. Er komt namelijk meer aandacht voor jongeren en vrouwen die minder sterk en juist meer fruitig bier in hun glas zouden willen. Natuurlijk, precies daarom stijgt de verkoop van speciaalbier zo hard onder jongeren! Dat zijn allemaal zoete en laag alcoholische dranken. Zucht! Wanneer zouden ze de doelgroepsegmentatie loslaten?

Bavaria stapt naar Duits hof

Als het aan de Beierse brouwers ligt verkoopt Bavaria straks geen bier meer onder haar eigen merknaam in Duitsland. Bavaria is volgens hen misleidend aangezien de deelstaat van Beieren in verschillende talen ook Bavaria wordt genoemd. Het Duitse Federale gerechtshof in Karlsruhe heeft de bezwaren die Bavaria had ingediend tegen het verkoopverbod helaas van de hand gewezen. De bierbrouwer uit Lieshout stapt daarom naar het grondwettelijk hof.