Bier en doelgroepsegmentatie zoooo passé

Bierbrouwer Grolsch werkt zowel in Nederland als daarbuiten hard om de marktpositie verder uit te breiden. In het gepubliceerde artikel in De Telegraaf vorige week steeg de blijdschap bij mij naar grote hoogte bij het lezen van de eerste alinea van het artikel. Moederconcern SABMiller ontdekte namelijk dat bier niet langer het drankje is dat alleen door mannen wordt gedronken. Eigenlijk is het ook wel weer triest dat ze daar nu pas achter komen. Echter bij het lezen van de tweede alinea wordt opnieuw duidelijk dat de brouwer het nog altijd niet begrepen heeft. Er komt namelijk meer aandacht voor jongeren en vrouwen die minder sterk en juist meer fruitig bier in hun glas zouden willen. Natuurlijk, precies daarom stijgt de verkoop van speciaalbier zo hard onder jongeren! Dat zijn allemaal zoete en laag alcoholische dranken. Zucht! Wanneer zouden ze de doelgroepsegmentatie loslaten?

De komende jaren zal SABMiller zich hard gaan inzetten om ouderen te bereiken met speciale bieren en jongeren en vrouwen met Kornuit. Dit lichter, minder hoppige pils is namelijk zo toegankelijk dat ze overstag gaan naar het gerstenat. Gelukkig is niemand in een hokje te duwen en vindt niet iedereen dezelfde smaak lekker. Niet alle vrouwen eten per slot van rekening alleen maar zoete gerechten en ook niet alle mannen houden van witlof.

Maar goed, blijkbaar blijft het lastig om de smaak en het bier centraal te stellen en wordt keer op keer de doelgroep als uitgangspunt genomen en krijgen die een smaak door de strot geduwd. Jammer!

 

Lees ook:Waarom kunnen mannen meer drinken?
Lees ook:Opvallend in de bierhoek
Lees ook:Bierbrouwers: smaak is persoonlijk!
Lees ook:Mannen vinden bierdrinkende vrouw aantrekkelijker
Lees ook:Nederlanders drinken 1 glas alcohol per dag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.