Biermarkt verandert komende jaren

jean-francois van boxmeerHet is mij ook niet ontgaat de ene na de andere overname vindt plaats. Deze trend is al een aantal jaren aan de gang. Volgens Heineken topman Jean-François van Boxmeer zal de komende vier jaar 25% van de markt verder verdeeld worden over de vier grootste bierconcerns. Dat is inderdaad onvermijdelijk. De daling van de consumptie van biermerken die onder de vlag van de grote bierconcerns vallen gaat onverminderd door. In een verzadigde markt heb je slechts een aantal keuzes en de belangrijkste zijn overnemen of nieuwe cashcows creëren. Terwijl de markt naar mijn idee echt nog veel meer potentie heeft maken de bierconcerns blijkbaar de keuze om te blijven overnemen en de markt ‘kleiner’ te maken.

AB-Inbev, SABMiller, Heineken en Carlsberg domineren de markt en de koek wordt tussen hen verdeeld. In 2000 hadden de brouwers gezamenlijk nog geen 25%, inmiddels is dit al uitgegroeid tot 50% van de markt. Heineken zal ook de komende jaren aan dit spel mee blijven doen, aldus Van Boxmeer. Femsa, Mexicaanse bierconcern waarover ik eerder schreef op mijn blog staat al te koop. Er volgen er meer. Heineken is inmiddels een sterke partij in Europa, Afrika en Zuidoost-Azië. Een overname van Femsa betekent dat Heineken ook in Zuid-Amerika een sterke speler wordt. Verder is India en China nog een mooie groeimarkt. Heineken wordt al vanaf het begin als premium-bier verkocht. Een reden om hun prijs ‘hoog’ te houden. Na de dreun in de VS verlaagt Heineken haar prijs in ieder geval niet. Dit vindt de topman het stomste dat je ooit kan doen. Dat ben ik wel met ‘m eens.

Hij trekt de vergelijking echter met een Mercedes. Uiteraard hebben we het hier wel over een consumergood en is een mercedes een luxe consumergood. Een consumergood laveert veel meer mee met het consumptiepatroon. Een van de strategiën is uiteindelijk dan toch een prijsstrategie. Als je daar niet voor kiest en de concurrenten verlagen wel hun prijzen, moet je toch meerwaarde laten zien. Zeker in deze tijd. En door alleen miljoenen te investeren in reclamecommercials die de emotie van het bier over moeten brengen. Ik vraag me af of dat gaat werken. Met de commercials moet dan echt een keer een hele andere emotie neergezet worden. Een waarmee wellicht ook niet markten en doelgroepen worden aangesproken. Als ze proberen op dezelfde wijze een nog betere commercial te maken dan ben ik bang dat, hoe goed ook, de consument daar niet in gaat trappen. We gaan zien of het op de Amerikaanse markt gaat werken.

Bron: De Telegraaf

Lees ook:Wie wordt de grote bierwinnaar dit jaar?
Lees ook:‘Overnamestrijd’ tussen Heineken en SABMiller?
Lees ook:Heineken fluitje niet op Olympische Spelen
Lees ook:Pilsbrouwers stappen in speciaalbier
Lees ook:Nieuwe campagne Hertog Jan vrouwelijk?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.