In gesprek met Mitra: ‘Speciaalbier groeit’

Marco PhilipsenWaar kan je je speciaalbieren halen? Een vraag die voor mij in eerste instantie niet zo makkelijk te beantwoorden was toen ik circa 16 jaar geleden begon met het drinken van speciaalbier. Uiteraard is er veel veranderd de afgelopen jaren en is het segment speciaalbier en daarmee de verkrijgbaarheid behoorlijk gegroeid. Toch krijg ik regelmatig vragen van bierliefhebbers waar naast de supermarkt speciaalbier te koop is. De Mitra Slijterijen hebben als keten het grootste speciaalbier segment en 325 vestigingen door heel Nederland. In een interview met Marco Philipsen op het hoofdkantoor van Mitra is mij duidelijk geworden hoe diep speciaalbier geworteld is in deze keten.

 

 

Logo MITRA lr

 

Uit het gesprek met Marco Philipsen (Category Manager Wijn, Aperitief, Bier & Fris) is direct duidelijk dat de passie voor speciaalbier uit alles spreekt. Hij is de drijvende kracht achter de bierbeleving bij Mitra en vindt dat het Nederlandse speciaalbier veel meer aandacht moet krijgen. Vandaar ook de focus van Mitra op de Nederlandse bieren. Bij alle slijters zijn minimaal 120 speciaalbieren verkrijgbaar en kan de Mitra Slijterij het assortiment aanvullen door een keuze te maken uit circa 300 bieren.

Ontwikkelen in de biermarkt
Marco Philipsen: “De liefde en markt voor speciaalbier groeit. Inmiddels is de verkoopverdeling in het biersegment bij Mitra 55% voor pils en 45% voor speciaalbier. Ook de ruimte in de schappen groeit. Inmiddels heeft iedere ondernemer minimaal zo’n 25 tot 30 meter bier staan. De ontwikkelingen in biertypen volgen elkaar snel op. Waar eerst veel verkocht werd van amber bieren is het nu de tripel. Wat je ziet is dat iedereen dan uit de amber bieren stapt en na verloop van tijd diverse brouwerijen juist weer in dit segment stappen waardoor het weer een trend wordt. De markt van speciaalbier groeit jaarlijks ook ten koste van pils. De consument is duidelijk op zoek naar diversiteit.”

Bierkooker Rood VleeslrTrendsetter in bier
“Mitra wil waar het kan trendsetter zijn op het gebied van speciaalbier. Als enige grote slijtersketen met de focus op speciaalbier is dit uiteraard ook belangrijk. Wat je ziet is de enorme trend in bier en foodpairing. Net als met wijn bereik je een behoorlijke smaaksensatie als je gerechten combineert met de juiste bieren en bierstijlen. Om het geloof in dit concept extra kracht bij te zetten hebben wij de bierkookers geïntroduceerd. Centraal op de bierkooker staat een gerecht met vlees, vis of een snack zoals kaas. Een bierkenner vertelt vervolgens welke bieren en bierstijlen hierbij uitstekend smaken. Erg makkelijk voor de winkelende consument om zo snel een mooie maaltijd met de juiste bieren op tafel te zetten.” En dat de interesse groot is blijkt wel uit de enorme hoeveelheid bierkookers die inmiddels zijn verkocht, namelijk 60.000 stuks!

Een ander initiatief waarmee Mitra behoorlijk heeft gewerkt aan het vergroten van het bierimago is het boek  ‘Minder trammelant in bierland’. Samen met Rick Kempen van Bier&Co is dit boek met belangrijke wetenswaardigheden over speciaalbier en bierstijlen geschreven. Het vloog werkelijk over de toonbank en is inmiddels uitverkocht. Een creatief plan voor een tweede versie ligt inmiddels op de plank.

Enthousiasme bij de slijters
Het is duidelijk dat het enthousiasme binnen het hoofdkantoor van Mitra voor speciaalbier groot is. Echter hoe krijg je al die Mitra Slijterijen nu ook enthousiast voor speciaalbier? De focus binnen de winkels zelf kan namelijk ook liggen op gedestilleerde dranken of bijvoorbeeld wijn. Marco Philipsen: “We geven aan alle slijterijen een Masterclass over bier. Dit doen we in samenwerking met meerdere brouwerijen om zo dynamiek aan de ‘opleiding’ te geven en de bierbeleving over te brengen. Want met dit laatste kunnen de slijters consumenten weer enthousiasmeren om speciaalbier te kopen.

Een ander belangrijke motivator zijn de proeverijen waarmee de slijter de speciaalbierliefhebber duidelijk aan zich bindt. Iedere slijter geeft minimaal 1 bierproeverij per jaar. Inmiddels vinden in totaal al 2.400 proeverijen per jaar plaats. Op basis van het groeiende animo en het vergroten van de vaste klantenkring kunnen we ook hieruit opmaken dat het speciaalbier segment groeit.”

Focus op schappresentatie
“Bier is beleving en daar hoort ook een mooie schappresentatie bij. De komende jaren gaat Mitra nog meer de focus leggen op de wijze waarop de speciaalbieren in de schappen staan. De eerste stap is daarbij al gezet. Je vindt geen sixpack verpakkingen meer bij Mitra. Speciaalbieren zijn uniek en bijzonder. Mitra is geen supermarkt maar een winkel met speciale producten. In een snoepjeswinkel vind je ook geen voorverpakte snoepzakjes. Daar kan je uit de vele bijzondere snoepjes een eigen snoepzak maken met gemengde, verschillende snoepjes. Zo geloven wij dat dit bij speciaalbier ook werkt. Voor ieder moment een ander speciaalbier.

We hebben mooie stoffen draagtassen met vakjes laten maken waar de consument, net zoals met snoepjes, diverse bieren in kan doen. Binnenkort willen we de consument met de 8=6 actieweken aanmoedigen om zoveel mogelijk speciaalbieren te proberen. Want als iemand heeft geproefd dan is hij of zij verkocht. Daar zijn we van overtuigd!

Lees ook:Mitra schaalt kwaliteit slijterijen op
Lees ook:Van speciaalbier naar specialiteitenbier
Lees ook:DVD ‘Neerlandsch Hop’ toont Nederlandse biercultuur
Lees ook:Grolsch speciaal- en alcoholarm bier in nieuw jasje
Lees ook:Brouwerij De Pimpelmeesch wint etikettenverkiezing

2 reacties op “In gesprek met Mitra: ‘Speciaalbier groeit’

  1. Edo

    Mitra is leuk bezig met speciaalbier. Het is heel plezierig dat je vrijwel overal in het land verzekerd bent van een stabiele aanvoer van speciaalbieren van een behoorlijke tot zeer goede kwaliteit. Wat ik in mijn eigen streek (Twente) wel merk is dat bierkennis nog op een laag peil staat. Iemand die daadwerkelijk geïnteresseerd is kan nog steeds van een koude kermis thuiskomen en zich alsnog afkeren van het speciaalbier.

      /   Beantwoorden  / 
  2. joop

    Prima geregeld door Mitra, ik heb net zo’n tasje opgehaald.
    Zelfs het St Bernardus uit Watou (in Vlaanderen was het zelfs lastig te kopen)de Mitra heeft t gewoon op voorraad. Klasse!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.