Mitra schaalt kwaliteit slijterijen op

Na diverse eerdere overnames van slijterijconcepten waardoor het Mitra netwerk sterk groeide is zij momenteel bezig met het opschakelen van de kwaliteit binnen de slijterijketen. Ook wordt de focus op het groeiende segment speciaalbier daarbij steeds belangrijker. Mitra-directeur René Wissink: “Om het netwerk te optimaliseren moet er helaas afscheid genomen worden van 40 vestigingen die naar ons idee niet kunnen voldoen aan de door ons gestelde kwaliteitseisen. Daar komt bij dat onze slijterijketen zich steeds meer toelegt op specialiteiten zoals speciaalbier. We willen de bierspecialist bij uitstek blijven op Nederlandse bodem.”

Binnenlands gedestilleerd loopt momenteel al jaren terug waarbij Mitra-directeur René Wissink in De Telegraaf stelt dat daarop ook nog eens concurrentie bestaat van de zogenaamde borrelshops in supermarkten. “De Mitra heeft daarom de afgelopen jaren gekeken naar groeisegmenten en specialiteiten waar zij zich meer en meer op kan toeleggen. Voorbeelden zijn speciale bieren, Whisky’s en wijnen. Voor de slijterijen die zich toeleggen op specialiteiten en advies blijkt het nu al zijn vruchten af te werpen. Onze focus ligt daarom de komende jaren op kwaliteit en specialiteit. Van de 280 vestigingen is gebleken dat 40 slijterijen niet mee kunnen groeien in onze hernieuwde strategie.” Aldus Wissink.

Rick Kempen van Bier&cO, een van de distributeurs die de Mitra slijterijen bevoorraadt: “Wij zien de laatste jaren een enorme groei in het segment van speciale bieren. De slijterijen die zich hier op toeleggen doen het jaar na jaar enorm goed. Bier&cO juicht het dan ook alleen maar toe dat Mitra de keten op dit vlak verder opschaalt.”

Bron: Mitra, De Telegraaf, Bier&cO

Lees ook:Bieractie top drie week 49
Lees ook:Kennismaking met onbekende speciaalbieren
Lees ook:Mongozo noteert wereldwijde groei van 25%
Lees ook:In gesprek met Mitra: ‘Speciaalbier groeit’
Lees ook:Slijterijen krijgen Masterclass bier

9 reacties op “Mitra schaalt kwaliteit slijterijen op

  1. Alexander

    40 slijterijen dicht of uit de keten gemikt. Weer een legertje werkelozen erbij.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Frans Ruiter

    Zal er niet een deel zelfstandig doorgaan?

      /   Beantwoorden  / 
  3. Fred Schiphorst

    Tja, ik denk dat de strategie van Mitra duidelijk is en eerlijk gezegd ook begrijpelijk. Als die winkels als een blok aan hnet been blijven hangen en de rest van de keten mee trekken in de ondergang is het ook niet goed. Dat je kwaliteitseisen stelt en winkels die daar niet aan kunnen of willen voldoen geen deel meer van dei keten uit laat maken lijkt me logisch. Aan de betreffende ondernemers de keus om zelfstandig doro te gaan of niet.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Alexander

      uh, er zijn maar 70 franchisers. Dus zou het handig zijn om te weten of die 40 onder die 70 vallen of onder eigen vestigingen. Ik weet wel dat die in Zevenaar geen 300 bieren heeft.

        /   Beantwoorden  / 
  4. Cees

    Ik kom net van de Mitra in mijn dorp vandaan, en hij wist me te vertellen dat het niet om de franchisers zou gaan, aangezien ze die niet kunnen sluiten (die betalen tenslotte zelf geld aan Mitra om hun naam te mogen gebruiken). Dus dan zijn het denk ik 40 eigen winkels, die de deuren zullen sluiten.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fred Schiphorst

      Mitra kan wel de franchise overeenkomt opzeggen. Dat betekent dat die slijter natuurlijk wel open mag blijven, maar niet meer onder de naam “Mitra”. In ruil hoeven ze dan ook niet meer te betalen natuurlijk. Mitra zal in de franchise overeenkomst ook eisen hebben gesteld t.a.v. inrichting, aanbod, kennis van het personeel en dergelijke. Het is niet zo dat een ieder die wil betalen dan maar het merk Mitra mag voeren. Mitra heeft het ook duidelijk over “afscheid nemen”. De ondernemer die jij gesproken hebt zou dat ook moeten weten trouwens.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Cees

        Lekker belangrijk die details: hij vertelde gewoon dat het niet om de franchisers ging.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Fred Schiphorst

          Beste Cees, hij schreef “aangezien ze die niet kunnen sluiten”. Dara reageerde ik op: sluiten kan misschien niet, maar uit de Mitra gooien wel.Ik begrijp inmiddels van Simon dat dit niet het geval is, maar die informatie haalde ik niet uit het bericht waarop ik reageerde. Vandaar mijn reactie.

            /   Beantwoorden  / 
  5. Simon

    Deze 40 winkels zijn 40 filialen, die direct onder de Mitra organisatie vallen.
    Ze gaan dicht, omdat ze een te grote negatieve bijdrage leveren aan het resultaat.
    Deze negatieve bijdrage is waarschijnlijk zo groot, dat het gehele bedrijfsresultaat onder druk komt te staan.
    De reden van het niet behalen van een positief resultaat kan zijn:
    1. lokatie
    2. onvoldoende opgeleid en gemotiveerd personeel
    3. directe concurrentie van een borrelshop

    Als een franchiser dicht gaat, dan is dat een persoonlijke beslissing en soms een persoonlijk drama, maar geen reden tot een nieuw strategisch plan.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.