De doodsteek voor Budweiser?

budweiserAB InBev kampt net als andere brouwers zoals ik gisteren schreef met het afzetprobleem van pils in Amerika. Budweiser loopt in de V.S. al jaren niet goed en ook de Bud Light die jaren de terugval van de ’gewone’ Bud opving (jaarlijks 9%), heeft z’n beste tijd gehad. Anheuser-Bush gaat het over een andere boeg gooien zo presenteerde ze vandaag. De komende weken kunnen jongeren rekenen op een hipper imago en gratis Budweiser bier. Een opmerkelijke stap die bij de partijen die strijden voor alcoholpreventie onder jongeren naar mijn gevoel zeker niet goed valt. En hoe matcht dit nu met de onlangs gelanceerde ‘Be Responsible Day’. Ik kan niet anders zeggen, opmerkelijk!  

Vanaf a.s. maandag probeert Budweiser de bierdrinkende jongere onder de 30 in trendy bars en restaurants te verleiden om een gratis Bud mee te pakken. Dit alles onder de slogan ‘Grab some Buds’. Op 29 september organiseert zij een Budweiser Nationale Happy Hour. Hiermee probeert zij het dalende imago weer wat op te krikken. Om een beeld te geven: in 2003 stond het merk Bud als nationaal product op de zevende plek en in 2010 is dit de 220ste!! plek.

In België geloven ze er heilig in dat deze move in Amerika zolen aan de dijk gaat zetten. Ik vraag me af of dit niet de doodsteek is van je bier. In de V.S. zal er de komende maand in ieder geval alles aan gedaan worden om weer wat marktaandeel terug te pakken. Zo is een samenwerking aangegaan met Facebook die jongeren vanaf 22 jaar op hun verjaardag gratis Bud bier kan bezorgen. En moeten nieuwe advertenties en TV commercials de jonge Amerikaan weer aan het bier krijgen.

Het bijzondere is dat ook marketing goeroes sceptisch tegenover dit initiatief staan. Ze weten niet meer hoe ze een band met hun doelgroep moeten opbouwen. Zucht! In plaats van de focus op de doelgroep, focus je op de bierbeleving! Dan ontstaat vanzelf een band die de doelgroep aanspreekt. Inderdaad het imago is weg en de doelgroep is het niet meer trouw. En waar komt dat nu door? Het sluit niet meer aan bij de belevingswereld van de bierconsument van vandaag de dag. Zucht!!   

Bron: Beverage World

Lees ook:Duvel Moortgat zorgt voor opschudding!
Lees ook:Bier en doelgroepsegmentatie zoooo passé
Lees ook:Gratis bier uitdelen nieuwe trend?
Lees ook:Budweiser introduceert nieuwe vorm bierblikje
Lees ook:Nieuwe Drank- en Horecawet een feit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.