Wereldwijde biermarkt verandert snel

Bierlanden die traditioneel bekend staan om de bierproductie doen het al jaren steeds minder en landen waar met name sterke drank of wijn van oudsher populair is gaan steeds meer bier brouwen en consumeren. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Leuven. De focus wordt momenteel massaal verlegd door bierbrouwers, de wereldwijde biermarkt verandert snel. Dit blijkt wel uit de lancering van ‘nieuwe’ en andere producten naast bier en het aanboren van nieuwe biermarkten. Veranderende inkomens en opkomende economieën zoals China zijn enkele redenen waarom de biermarkt verschuift. Maar er is meer.

Volgens onderzoekers volgt de bierconsumptie een omgekeerde U-vorm. Zolang het inkomen groeit, groeit ook de bierconsumptie. Echter als het inkomen nog hoger wordt dan daalt de bierconsumptie. Dit laatste is duidelijk te zien in West-Europa en de Verenigde Staten. Mensen met de hogere inkomens vinden kwaliteit steeds belangrijker. Naar mijn gevoel speelt ook de uniekheid van een product een belangrijke rol. De combinatie van kwaliteit en uniekheid is wellicht een verklaring waarom speciaalbier het zo goed doet.

Andere redenen van verandering in de biermarkt zijn: religie en het klimaat. De bierconsumptie ligt hoger in landen met een gematigd klimaat, met niet te hoge of te lage minimum en maximum temperaturen. Aangezien het klimaat verandert zal de biermarkt dus ook veranderen. Verder is ook het prijsniveau van bier ten opzichte van wijn belangrijk. Iets waar de brouwers dus ook goed naar moeten kijken. Verder is het volgens onderzoekers bijzonder dat regio’s zoals Egypte waar vroeger veel bier werd gedronken nu niet meer als biernatie wordt gezien.

Zelf wil ik hieraan nog toevoegen dat ook de bevolkingssamenstelling naar leeftijd en de maatschappelijke veranderingen een belangrijke rol spelen. De arbeidsparticipatie van vrouwen en ook de vergrijzing hebben wel degelijk invloed op de bierconsumptie. Traditionele verhoudingen veranderen waardoor ook de bierconsumptie verandert. Dit geeft de noodzaak voor brouwers om te komen met vernieuwing. De ‘traditionele’ huidige bierconsumenten kunnen initiatieven van brouwerijen kansloos vinden echter ik denk dat het kansloos is als er niets gebeurt. We gaan een leuke, uitdagende toekomst tegemoet waar brouwerijen die innovatief en trendsettend zijn in de ‘nieuwe maatschappij’ zeker floreren.

Bron: Nu.nl

Lees ook:20 redenen om bier te drinken
Lees ook:Waarom mensen minder bier drinken
Lees ook:Analyse van de biermarkt: dit is toch niet serieus?
Lees ook:Molson Coors en vrouwenbier… Echt?
Lees ook:De light biermarkt in US heeft ‘t moeilijk

3 reacties op “Wereldwijde biermarkt verandert snel

  1. Fred Schiphorst

    Ik denk dat de grote kunst wordt om enerzijds te innoveren, maar anderzijds het goede van de traditie niet weg te gooien. Beide kan ook heel goed naast elkaar bestaan naar mijn mening. Het een is niet beter dan het andere volgens mij, beide zaken vullen elkaar aan.

    Laten we verder niet vergeten dat we wel heel deftig kunnen doen over de ontwikkelingen in de bierwereld, maar dat het overgrote deel van de consumptie van bier nog steeds Pils betreft. Dat gaat over miljoenen hl per jaar als ik “Jong bier in oude vaten” mag geloven. Ik verwacht dan ook dat qua hoeveelheid de biermarkt nog jaren gedomineerd zal zijn door pilsener bier.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Fiona de Lange

    Fred, eens hoor. Het leuke is dat deze berichten als historie blijven bestaan. En ik ga natuurlijk nog heel lang door met bloggen. Benieuwd dus om dit later weer terug te lezen…

      /   Beantwoorden  / 
  3. Nico

    Vraag me eigenlijk af in hoeverre de onderzoekers rekening hebben gehouden met het feit dat in de landen waar van oudsher bier wordt gedronken/gebrouwen er steeds meer mensen minder liters pils drinken, maar steeds meer liters speciaal bier. In mijn omgeving zie ik een duidelijke verschuiving, ook op verjaardagen is er steeds vaker speciaal bier en daar drinkt men er meestal toch minder van dan gewone pils.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.