Chocolade website om bier te promoten

De Portugese brouwerij Sagres had er geen geld voor over om grootschalige biercampagnes op tv of radio te laten uitvoeren om hun chocolade bier te promoten. Dat zijn de leukste uitdagingen natuurlijk. Het blijkt maar weer dat als je creatief bent het niet uitmaakt of er veel of weinig marketingbudget beschikbaar is. De brouwerij ontwikkelde hun nieuwe website in chocola.

Alle pagina’s van de website werden vervolgens op basis van de ontwerpen door een van de beste chocolademakers van Portugal tot in detail uitgewerkt. Een foto van iedere chocoladepagina volgde en kon de bier- en chocoladeliefhebber weer online zien. Dus geen technische HTML-opmaak maar een beeld compleet van chocola. Zo lijkt het natuurlijk.

Alle chocoladepagina’s over het bier zijn nu te winnen via een prijsvraag in combinatie met een sixpack bier natuurlijk. Langzamerhand eten de bierliefhebbers de nieuwe websitepagina’s op. Bekijk hier hoe de website eruit ziet, het is echt geestig!www.sagres.pt/sagrespretachocolate/#/homepage

Bekijk ook the making off…

Sagres Preta Chocolate from diografic on Vimeo.

Bron: Waarmaarraar.nl

Lees ook:Belgen pakken bier-chocola trend niet op?
Lees ook:Winnaar prijsvraag La Trappe bekend!
Lees ook:Laatste kans: WIN het boek
Lees ook:Nieuwe website Alliantie van Bier Tapperijen
Lees ook:20-06-’12: Bier en Chocolade Masterclass

12 reacties op “Chocolade website om bier te promoten

  1. Hayo

    Schitterende site. Geweldig gedaan. Zet alleen wel mijn vraagtekens bij het marketingbudget. Zoiets is niet goedkoop. En daarbij is Sagres onderdeel van Heineken. Budget lijkt me dan niet een probleem.
    Heb jij meer informatie over het budget voor deze campagne? Op hun site kan ik niks vinden. Ben benieuwd hoe jij aan die informatie komt.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Beste Hayo, zie de bron. En overigens hoeft ‘t uiteindelijk natuurlijk niet te betekenen dat als je onderdeel bent van een groot concern dat er budget vrij komt voor dat specifieke biermerk. Verder denk ik wel dat het kosten bespaart. Een site moet je namelijk altijd hebben. Door dit op een ludieke manier te doen besparen ze zichzelf veel tv- en radiocampagnes uit wat toch behoorlijk wat extra investering vergt. Dan ben je er niet met 10.000 euro zegmaar.

        /   Beantwoorden  / 
  2. Hayo

    Daar schiet ik niet zo heel veel mee op. Dat is precies hetzelfde verhaal als op jou site.
    Sagres is het best verkopende bier van Portugal. Ze sponsoren de prof voetballige (Liga Zon Sagres). Lijkt me sterk dat ze geen budget vrij kunnen maken voor hun nieuwe bier.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Beste Hayo, Ik weet dat ze groot zijn…met het pils. Echter met chocoladebier zit je in een niche en dat betekent nog steeds dat je binnen een brouwerij en/of groot concern geen focus op dit bier legt en er geen grote reclamekosten in gestopt worden. Eenvoudigweg omdat dit bier niet dergelijke marges en verkoopaantallen neerzet dat het terugverdiend kan worden. Oftewel er worden niet voor alle producten grote budgetten vrijgemaakt. In Nederland zou je dit wellicht kunnen vergelijken met Grolsch Kanon.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Hayo

        Dat is wellicht waar. Ik heb geen inzicht in hun marketingbudget en hun drijfveren. Alleen zet ik vraagtekens bij jouw opmerking over weinig geldmiddelen.
        Maar als ik je goed begrijp heb jij je info van http://www.raarmaarwaar.nl? Of kan ik nog ergens anders hier meer over vinden?

          /   Beantwoorden  / 
        1. Fiona de Lange

          Hayo, die weinig geldmiddelen is niet letterlijk zo gezegd. Echter kan een conclusie zijn van hetgeen wordt gezegd in de video. Aangezien ze er geen tv-reclames etc. voor over hebben. Om onduidelijkheid te voorkomen, ‘t zegt niets over het totaal beschikbare geld binnen de brouwerij maar wel over hoeveel geld ze in een campagne willen stoppen….

            /   Beantwoorden  / 
          1. Hayo

            Sorry Fiona maar dat klopt niet. “De Portugese brouwerij Sagres had weinig geldmiddelen om grootschalige biercampagnes op tv of radio te laten uitvoeren om hun chocolade bier te promoten” Dat is de zin waar je je stuk mee opent. Dat lijkt me behoorlijk letterlijk.
            Conclusies trekken is prima, alleen moet je wel duidelijk zijn. Nu doe je voorkomen alsof iets een waarheid is, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

              /  
  3. Hayo

    Het moet natuurlijk jouW site zijn. En voetballigA. Te snel getikt.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Hayo, ben nog even verder gaan kijken. Zie ook ‘the making off’. In het filmpje wordt ook gerefereerd naar ‘geen reclamecommercials’ oftewel de conclusie dat het met beperkt budget is gemaakt. Bij het zien van de film denk ik oprecht dat het geen tonnen aan reclamebudget heeft gekost. ;-) .

        /   Beantwoorden  / 
  4. Hayo

    Het zou heel goed kunnen dat deze campagne met een beperkt budget gemaakt is. Nogmaals, ik heb geen inzicht in hun marketingbudget en plannen.
    Misschien moet ik mijn vraag wat specifieker stellen: Jij schrijft dat Sagres geen geldmiddelen heeft om hun chocoladebier te promoten. Ik wil graag weten hoe je aan de informatie komt. Heb je het linea recta overgenomen van raarmaarwaar (die trouwens geen enkele bronvermelding doen) of heb jij nog ergens anders informatie vandaan gehaald?

      /   Beantwoorden  / 
  5. Fiona de Lange

    Hayo, zucht! Nogmaals, je leest de tekst anders dan ik bedoel. Ik zal het voor de lezer iets anders verwoorden. Ik vind het echt zonde van de tijd om hier tijd in te stoppen.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Fiona de Lange

    Hayo, verder ter info zoals eerder aangegeven… In de vimeo en ook in de tekst (eronder) staat dat Sagres het reclamebureau de opdracht heeft gegeven creatief te zijn en geen grote campagnes op tv en radio wil inzitten. In marketingtermen betekent dit dat ze er niet veel geld in willen stoppen en dat er dus een creatieve invulling wordt verwacht. Zoals ook staat beschreven in de tekst…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.