België heeft gedoe met alcoholconvenant

Terwijl er in Nederland ook een behoorlijke issue rondom de alcoholwetgeving onder jongeren speelt, heeft België dat ook maar dan op ‘bestuurdersvlak’. Het OIVO (Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties) trekt zich namelijk terug uit het Belgische Alcoholconvenant. Niet omdat ze daar niet achter staat maar omdat bepaalde partijen de overeenkomsten over de verkoop van alcohol aan minderjarigen niet respecteren

Het convenant dat op 12 mei 2005 werd goedgekeurd omvat afspraken over reclame en de wijze van het in de handel brengen van alcoholhoudende dranken. Hierin staat bijvoorbeeld dat het verboden is om, speciaal aan minderjarigen, alcoholhoudende dranken uit te delen of gratis of tegen een symbolische prijs aan te bieden. Daar trokken de weekbladen Télémoustique en Humo zich niets van aan door lezers een 6-pack “Tauro”-bier aan te bieden. Vervolgens had de krant La Dernière Heure een actie met een bon in ruil voor een gratis bier.

Het OIVO heeft tot drie keer toe een klacht ingediend bij de Jury voor Ethische Praktijken in de reclame (JEP). Echter alle drie de keren werd de klacht ongegrond verklaard met de boodschap dat de tijdschriften niet speciaal voor minderjarigen, maar wel voor de hele bevolking bestemd zijn. Met deze beslissing en gegeven argumenten kan het OIVO niet leven vandaar dat ze zich uit het convenant hebben teruggetrokken. Volgens hen is een duidelijke wet beter dan een convenant. De Belgische Brouwers laten aan knack.be weten dat ze de beslissing van OIVO betreuren. “Wij zijn en blijven volledig gekant tegen de verkoop van bier aan min-zestienjarigen, zoals de wet het voorschrijft.”

Bron: Knack.be

Lees ook:Geen bierreclame langs hockeyveld?
Lees ook:Alcoholbeleid in België aangescherpt
Lees ook:Heineken op de vingers getikt
Lees ook:Ophef over het ‘weggeven’ van bier
Lees ook:Alcoholreclame op social media aan banden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.