Speciaalbier redding voor cafés?

Vorige week kwam bij de start van de Horecava al het bericht naar buiten dat de horeca en met name de cafés sterk onder druk komen te staan. Er werd in dagblad De Pers zelfs gesproken over een enorme shake-out in de horeca tot zo’n 25 procent. Daarbij zou ook de kroeg niet onbespaard blijven. Volgens Jan-Willem Grievink, van onderzoeksbureau Food Service Instituut Nederland (FSIN) ligt dit aan de eenzijdige formule die wordt toegepast in alle zaken en de verandering in vraag van de samenleving. Daarbij komt ook nog dat de Nederlandse horeca te duur is.

Volgens ‘t onderzoeksbureau gaan we dit jaar naar verwachting al afscheid nemen van 10% van de horeca. Op de Horecava waaraan ik vorige week ook een bezoek bracht was het duidelijk rustiger dan het jaar ervoor. Navraag bij diverse standhouders leerde dat dit bij alle dagen het geval was. Of dit te wijten is aan een teruggang in de horeca. Ik weet ‘t niet.

Uit trends zou blijken dat horecazaken steeds meer op elkaar gaan lijken. De cafés die bijvoorbeeld verdwijnen worden steeds vaker opgevuld met formuleketens van bijvoorbeeld Coffee Company, McDonald’s, La Place en Bakker Bart.

Horeca te duur
Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse horeca gewoonweg te duur is. Nergens in Europa of Noord-Amerika is er zoveel verschil tussen prijzen in de supermarkt en de horeca. Er wordt verkeerd gecalculeerd en automatisch gaat een inkoopsprijs drie keer over de kop. Dit resulteert dan bijvoorbeeld in een enorm prijsverschil van wijn met België, dat tot de helft goedkoper is.

Speciaalbier
In speciaalbier is er voor de horeca nog veel te winnen. De diversiteit van biersmaken is ongekend groot waardoor er voor iedere consument wel een lekker bier bestaat. Door meer speciaalbier aan te bieden kan de klantenkring van de kroeg daarom enorm verbreden. Daarbij wil ik wel een kanttekening plaatsen. Enerzijds is kennis over de bieren enorm belangrijk en daarom zou een horeca uitbater echt naar bieropleiding STIBON moeten om te weten wat hij of zij aan de klant aanbiedt. Ook is de prijs hierin belangrijk. Speciaalbier is bijzonder en daarvoor kan een mooie prijs worden gevraagd net als voor een goed glas wijn. Echter denk nu wel even aan het prijsverschil met wijn in België. Zorg dat de prijs goed is.

Eerlijke prijs
Dat geldt naar mijn idee voor alle initiatieven. Nederlanders zijn ondernemend en handelaars, echter het is zo zonde als een branche met een emotieproduct als bier naar de knoppen gaat omdat er geprobeerd wordt goud geld te verdienen. Maak geen misbruik van de onbekendheid van de consument met speciaalbier. Dat is de enige manier waarop de branche langzaam kan groeien en volwassen kan worden. Als mensen zich ‘bedonderd’ voelen krijg je ze niet meer terug!

Bron: De pers

Lees ook:5 redenen om een goede prijs te betalen voor bier
Lees ook:Ierse brouwer lanceert speciale bierfles voor restaurants
Lees ook:Bierveiling: geen goed idee!
Lees ook:Kwaliteit Nederlands speciaalbier?
Lees ook:Speciaalbier niet afprijzen!

Eén reactie op “Speciaalbier redding voor cafés?

  1. Dennis

    Daar ga ik met plezier een patatje eten!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.