We drinken door de recessie meer speciaalbier thuis. Dat stelt General Manager Martin Strijtveen van Duvel Moortgat Nederland. In de retail zien zij een stijgende lijn! Of dit door de recessie komt vraag ik mij af. Ook de populariteit van speciaalbier neemt steeds verder toe. In ieder geval kan wel gesteld worden dat de consument toch graag dat extra geld uitgeeft voor dat bijzondere bier.
Dat lijkt een overall trend. In plaats van dat mensen uit eten gaan, maken ze een bijzonder maal thuis. En daar hoort natuurlijk een goed speciaalbier bij . Channel manager bij Grolsch signaleert ook dat het aantal kopende huishoudens en de besteding per huishouden beide toenemen.
Volgens Ronald Panis van AB Inbev komt het ook door de behoefte van de consument in nieuwe smaken. Daar geloof ik ook in zoals ik een paar dagen geleden schreef. We zijn continu op zoek naar iets nieuws, bijzonders.
Waar ik van op keek is dat de Spar het grootste assortiment speciaalbier heeft gevolgd door Jan Linders, Emté, Dekarkt en AH XL. Wij echte liefhebbers kopen bier toch eigenlijk niet in de supermarkt .
Lees ook:Nieuwe Sales Director Heineken
Lees ook:In gesprek met Mitra: ‘Speciaalbier groeit’
Lees ook:Van speciaalbier naar specialiteitenbier
Lees ook:Totale Amerikaanse bieromzet bijna 100 miljard dollar
Lees ook:Uitdagingen op Ierse biermarkt door emigratie
Als je 0.5L Amsterdam Maximator a 10% ABV tegen 90 cent ook speciaalbier noemt heeft de supermarkt best veel te bieden…. (voor zwervers).
Huis tuin en keuken bieren kan je bij de supermarkten/slijterijen nog wel vinden. Zijn niet echt speciale bieren – voor de echte bierliefhebber. Maar het begrip “speciale bieren”is natuurlijk een heel “rekbaar” marketing begrip.
Vele grote afnemers/ketens zitten aan “wurg”contracten vast!