ACM: “Biermarkt is voldoende dynamisch en concurrerend”

bierproevenGisteren kwam de Autoriteit Consument & Markt (ACM) met de resultaten van het onderzoek naar de Nederlandse biermarkt. Zij heeft geanalyseerd welke invloed de overeenkomsten tussen brouwers en horecaondernemers hebben op de markt en of deze overeenkomsten aanleiding geven voor de ACM om op te treden op grond van de mededingingswet. De conclusies van het rapport zijn duidelijk. De ACM stelt dat de biermarkt voldoende dynamisch en concurrerend is. Nu de conclusies niet overeenkomen met de gewenste uitkomsten voor de KHN stelt zij dat de onderzoekscommissie de markt niet snapt.

De conclusies zijn gebaseerd op de volgende punten en staan beschreven in de brief van de directeur Mededinging aan de minister van Economische Zaken:

- Een op de vijf ondernemingen heeft alleen een leveringsovereenkomst met een brouwer en geen bruikleenovereenkomst voor bijvoorbeeld aanvullende diensten zoals 57% wel heeft. ACM stelt dat deze bruikleenovereenkomsten doorgaans op korte termijn opzegbaar zijn en in de praktijk niet als belemmering worden ervaren om over te stappen naar een andere leverancier. Uit het onderzoek van EIM blijkt zelfs dat ondernemers die apparatuur in bruikleen hebben gemiddeld een hogere hectoliterkorting krijgen dan ongebonden ondernemers.

- Het aantal ondernemers dat een lening heeft afgesloten bij de brouwer, of waarbij de brouwer borg staat voor een lening van de bank, is beperkt (zo’n 10%). Omdat het om een relatieve kleine groep ondernemingen gaat, is ook het effect van deze overeenkomsten op de mededinging beperkt. Bovendien willen de brouwers deze financierdersrol verder afbouwen. Uit de analyse van ACM is overigens niet gebleken dat de financiering door brouwers een negatief effect heeft op de inkoopprijzen en het overstapgedrag van ondernemingen.

- Voor de ondernemers die een pand huren van de brouwer is het beeld anders. Deze ondernemers kunnen (vanzelfsprekend) niet wisselen van brouwer en ervaren daarom dat ze minder onderhandelingsruimte hebben. Dit heeft tot gevolg dat zij relatief hoge inkoopprijzen betalen. Het is echter niet aannemelijk dat pandbinding een groot effect heeft op de gehele markt omdat het aantal pandgebonden ondernemingen relatief beperkt is (16,9%). Als aanbevelingen op dit punt geeft de ACM dat het belangrijk is om horecaondernemers vooraf goed te informeren over de condities van (langlopende) verplichtingen die zij met bierbrouwers aangaan.

Geen aanleiding om op te treden
‘De tweede belangrijke vraag aan ACM was om te kijken naar mogelijkheden om op basis van de Mededingingswet op te treden. In 2002 heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit geoordeeld dat de (standaard)- overeenkomsten van Heineken met betrekking tot borgstelling, geldlening en bruikleen van kelderinstallaties geen beperking van de mededinging vormden. Een herziening van dit besluit, zoals door KHN wordt gesuggereerd, zou aan de orde kunnen zijn als de marktomstandigheden of de standaardcontracten substantieel zouden zijn gewijzigd ten opzichte van 2002. De analyse van ACM heeft dit echter niet uitgewezen.’

Aanbeveling
Naast de eerdere aanbeveling richting horecaondernemers om zichzelf goed te informeren over de contractvoorwaarden is de ACM wel van mening dat de mogelijkheden voor en consequenties van tussentijdse opzegging van de overeenkomsten door brouwers duidelijker gemaakt kunnen worden. “Zo staat bijvoorbeeld de opzegtermijn niet altijd in de overeenkomsten vermeld. Ook is niet altijd duidelijk of tussentijdse aflossing van de lening mogelijk is en wat daarvan de consequenties zijn. Tenslotte stelt ACM ook dat transparantie vooraf over de condities voor overname van bruikleenapparatuur van brouwers gewenst is. Dit zou volgens haar gerealiseerd kunnen worden door aanpassing en openbaarmaking van het Model Overname Bruikleengoederen dat een aantal brouwers hanteert.

De conclusies zijn duidelijk. Het hele rapport is hier eenvoudig te lezen en te downloaden.

Lees ook:Horecarapport bij NMa onder de loep
Lees ook:Grolsch: ‘Biermarkt zit niet muurvast’
Lees ook:Horeca ondernemers vallen in de prijzen met biercreatie
Lees ook:België kijkt naar Nederland: bier moet duurder
Lees ook:Boetes Heineken en Bavaria blijven gelijk

2 reacties op “ACM: “Biermarkt is voldoende dynamisch en concurrerend”

  1. Fred Schiphorst

    Als ik op de link klik kom ik niet bij een rapport uit, maar weer bij dit artikel. Gaat er bij mij iets mis of klopt de link niet?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      De websitepagina was verwijderd en aangepast. Ik heb nu een nieuwe link gelegd naar ACM.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.