Al meerdere malen werd de politiek voorgerekend dat de accijnzen op bier grote gevolgen hebben voor bierbrouwers in de grensstreken. Grolsch, Alfa en met name de in Zuid-Limburg gelegen brouwer Gulpener, worden hard geraakt door de accijnsverhoging. Terwijl deze laatste brouwer zich vooral focust op de provincie Limburg, dat is nu eenmaal haar strategie, heeft de brouwer het daardoor extra moeilijk doordat de consument over de grens bier koopt. In De Telegraaf stond dat volgens John Halmans de brouwerij met 60 medewerkers het water aan de lippen staat.
Onderzoek
Gelukkig is Gulpener verder gaan kijken dan Limburg en is het marktaandeel in het westen van het land gegroeid. Dat is voorlopig nu haar redding zo blijkt. Commissaris van de koning, Theo Bovens is boos. Hij heeft een onafhankelijk onderzoek laten doen en daaruit blijkt dat door de accijnsverhogingen de consumentenbestedingen in de eigen provincie 50 miljoen euro lager liggen. In alle zeven grensprovincies lekt er totaal zo’n 150 miljoen euro weg door de fiscale maatregelen. Als de accijnsverhogingen 250 miljoen moet opleveren zou ik me als politiek Den Haag toch eens achter de oren gaan krabben.
Den Haag word wakker!
Zoals al eerder voorgerekend betaalt Gulpener met een omzet van 15 miljoen euro al 3 miljoen euro aan accijnzen. Met een nieuwe accijnsverhoging per 1 januari aanstaande voor de deur wordt dat bedrag nog hoger. Het zou voor de Limburgse brouwer lonen om het afvullen van de flessen net over de grens te doen in Duitsland en het bier daar te koop aan te bieden. Dan ziet het financiële plaatje er ineens heel rooskleurig uit. Volgens John Halmans ziet hij dit echter als een vorm van belastingontduiking en zou een dergelijke stap helemaal niet goed zijn voor de Limburgse provincie. Den Haag word wakker! voor het te laat is en stop die bierbelasting! We willen graag blijven zeggen ‘Op de Toekomst!’
Lees ook:Gulpener exclusief op de Floriade 2012
Lees ook:Hertog Jan hèt dagje uit…
Lees ook:Hogere bieraccijns kost banen en stimuleert biertoerisme
Lees ook:Strategie Heineken effectief in afnemende biermarkt
Lees ook:Nederlandse Brouwers start strijd tegen bieraccijns
Duidelijk stuk.
Grote internationals hebben daar een stuk minder moeite mee, maar de ‘kleine’ lokale bedrijven worden geraakt….zonde dat de politiek dit niet ziet…