Hét social media advies van goeroes in slijter en bierland

socialIn een interview met Petra de Boevere van Slijterij De Vuurtoren, Gulpener en Grolsch komt naar voren waarom het nu van belang is om in social media te stappen en wat het kan bieden. Met hierin goede voorbeeld, tips & trics voor slijterij en bierbranche! Deze maand ook te lezen in AdFundum.

 

 

Petra“Ik zag het direct. Dit is wat me toekomst gaat geven”
Petra de Boevere is eigenaresse van Slijterij De Vuurtoren en een van de eerste MKB-ers die met social media begon. Al in 2003, eerst anoniem, begon ik me aan te sluiten bij social media platforms en creëerde ik mijn eigen blog. Iedereen verklaarde me voor gek. Het kostte en nu nog steeds, veel tijd. En wat zou al die onzin je opleveren werd er gezegd. De slijtersbranche, familie en vrienden iedereen viel over me heen. Ze verguisden me. Echter ik hield vol. Ik zag namelijk dat het online opbouwen van een band met mensen die ook interesse hebben in drank, zakelijk ergens toe kon leiden. Hiermee heb je het meest essentiële punt van social media te pakken. Het werkt namelijk alleen als je deelt. Door informatie, ervaringen en kennis uit te wisselen geef en neem je iets en bouw je een band op met mensen.”

“Door social media zijn al mijn dromen uitgekomen!”
“Het leuke van social media is dat de investering slechts tijd is. Daardoor heb je weinig te verliezen. Het gebruiken van social media is wel een kwestie van geduld. Niet spammen, geen aanbiedingen maar gewoon kennis en informatie delen. Net als met iedere vriendschap kost dat tijd en moet je het vertrouwen winnen. Tien jaar geleden stond ik beneden aan de trap en stapje voor stapje kwam ik steeds hoger. Iedereen die social media gaat inzetten moet langs deze trap naar boven en zal ook de drempels ervaren die ik tegen kwam. Het belangrijkste advies aan iedereen die onderaan staat: durf te delen en wees niet bang. Zo had ik van jongs af aan een lijst met alle dromen waarvan ik hoopte dat ze ooit uit zouden komen. Via social media ging ik mijn dromen communiceren. En ineens kwamen ze allemaal uit. Zo wilde ik bijvoorbeeld  altijd al een boek schrijven. Ik plaatste mijn wens op mijn blog en A.W. Bruna belde me. Dit najaar ligt het in de boek met een beschrijven van mijn laatste tien jaar in de boekenwinkels.”

Hoe Social Media doorbrak
“De recessie heeft ervoor gezorgd dat mensen creatief moesten zijn en gedwongen werden om anders zaken te doen. De stap naar social media werd massaal gezet. En ineens kreeg ik de waardering en was ik het grote voorbeeld. Dat was heel vreemd aangezien ik toch jaren niet serieus genomen werd. De succesfactor van social media, relaties opbouwen, wordt de toekomst. De hele economie zal straks gestuwd zijn op relaties in plaats van transacties. We zijn toe aan iets nieuws!”

Hoe kan een slijter social media effectief inzetten?
Er bestaat geen strategie. Succes met social media heb je als je eraan begint vanuit een passie. Als je laat zien wie je bent en waar je voor staat. Je gaat ook geen strategie opstellen over hoe je met iemand een vriendschap wilt aangaan. Ik maak altijd onderscheid tussen twee groepen die aan social media doen. De slijters die gaan voor kwaliteit en alleen verkopen waar ze 100% achter staan en de slijters die alleen werken om de handel. Alleen de eerste categorie heeft succes in social media aangezien de lol en passie voor iedereen op de diverse social media netwerken zichtbaar is. Ze krijgen relaties en worden een autoriteit.”

En de toekomst?
Social media wordt de mainstream communicatievorm
. Ik zeg niet dat twitter altijd blijft bestaan. Het gaat om de vorm die verder gaat doorgroeien. Je ziet nu al dat wijnjournalisten, wijnschrijvers, collega bedrijven en bijvoorbeeld whisky destillateurs op de social media platforms te vinden zijn. Doe er je voordeel mee. Heb je een vraag over een product dan is het via social media nu mogelijk om het antwoord binnen een kwartier te krijgen van de destilleerderij. Geen dagen of weken meer wachten op het antwoord van de vertegenwoordiger dus. Om in de toekomst een rol in het bedrijfsleven te blijven spelen is het van belang nu in te stappen. Anders is over vijf jaar de wereld onbegrijpelijk geworden en de kloof heel groot.  Dit betekent niet dat je per definitie heel actief moet deelnemen maar het is belangrijk dat je kunt begrijpen en volgen wat er in de social media netwerken gaande is!”, aldus De Boevere.

gulpenerGulpener: laat de klanten via social media mee-ontwikkelen!
Toos Hofstede, Strategie & Communicatie bij Gulpener: “Wij zijn met Gulpener momenteel actief op Twitter, ning (gulpener 2.0), blogs op gulpener.nl, facebook, hyves, linkedin, flickr en picasa. Samen met Leo Crombach, horecavertegenwoordiger binnen Gulpener heb ik onze social media opgetuigd, ingericht en vormgegeven. Uiteraard ontdekken we dagelijks weer nieuwe mogelijkheden. Het meest actief zijn we met ning en twitter. Onze Hyves-pagina is eigendom van een hele actieve fan, dit werkt voor ons fantastisch. We merken dat de social media enorm belangrijk voor ons is geworden. De biermarkt loopt al jaren terug dus we keken uit naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Via de social media hebben we mensen inspraak gegeven op ons merk. We laten ze mee-ontwikkelen en daardoor worden ze mede-eigenaar. We merken dat onze klanten dit fantastisch vinden. Bovendien halen wij hier ook heel veel goede nieuwe ideeën uit. “

Dichter bij de klant
Door social media sta je veel dichter bij de klant. Als er iets niet goed gaat kan je dit veel sneller signaleren en verhelpen. Zo was een klant onlangs teleurgesteld over de verkrijgbaarheid van een blik bier. Hiervan werd melding gemaakt op twitter. We springen hier vervolgens direct op in. Dit levert veel goodwill op en ook positieve publiciteit in de vorm van tweets. Door het goed en strategisch volgens een vooropgezet plan in te zetten bouw je aan een community rondom je naam. Ieder social media platform bereikt weer een andere doelgroep en vormt een onderdeel van het totale beleid. De komende weken  integreren we daarom al onze media-activiteiten in de Gulpener homepage.”, aldus Hofstede.

Ontmoeten 2.0 is de toekomst
“Het is een uitdaging om on- en offline goed op elkaar af te stemmen en te zorgen dat het elkaar versterkt. Er gaat niets boven een echte ontmoeting. De aanzet kan online plaatsvinden door met de volgers van twitter een offline ontmoeting op te zetten of andersom. Dat is ontmoeten 2.0. Gebruik social media als antennefunctie en om mensen te ontmoeten. Sla er niet in door en zet het in om echte, speciale ontmoetingen met je merkambassadeurs op te richten en ter plaatse nog een extra toevoeging kunt doen aan de merkbeleving.” 

grolschbiertjeGrolsch: onze merkambassadeurs zitten in social media!
Marjan Luit, Senior Brand Development Manager bij Grolsch: “Onze visie is dat social media echt steeds belangrijker gaat worden in de toekomst. Bier is een sociaal product dus deelname aan sociale netwerken is essentieel om je consumenten aangelijnd te houden bij je merk. Grolsch is bij uitstek een merk waar mensen graag over willen praten. Ook is onze doelgroep een heavy online mediagebruiker. Driekwart jaar geleden zagen wij dan ook dat het gebruik van twitter, hyves en youtube voor ons essentiële aanvullende communicatiemiddelen werden. ”

“In het begin was iedereen nogal sceptisch. Door met de social mediakanalen te spelen werd steeds duidelijker waarvoor en hoe belangrijk deze kanalen zijn voor onze merkambassadeurs. En dat wij hen iets moois konden bieden. Zo organiseerde Grolsch een concert en gaven we via twitter de locatie door. Mensen konden hier dan gratis bij zijn. Door ermee te spelen werd wel duidelijk dat je de doelgroep iets te bieden moet hebben en dat ze het idee moeten hebben dat je hen begrijpt. Anders haken ze af. Momenteel werken we nog redelijk adhoc met social media. Daar komt dit jaar verandering in. Er volgt een complete strategie voor de inzet en het gebruik van social media.”

Lees ook:Social media en bierbrouwers nog geen huwelijk
Lees ook:Onderzoek: Social media interessant voor bierbrouwers
Lees ook:Grolsch lanceert nieuwe wervingssite voor personeel
Lees ook:Social Media Bier?
Lees ook:Desperados houdt bierparty op YouTube

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.