Sterke relatie met brouwer maakt ongelukkig

Een hechtere en sterkere relatie tussen de horecaondernemer en de brouwer levert minder nettowinst op en zorgt voor een minder gelukkige ondernemer. Op zich logisch aangezien er minder speelruimte en vrijheid is om te doen waar de ondernemer goed in is. Vandaag werd op initiatief van KHN een onderzoek naar de biermarkt gepresenteerd waarvan een rapport is overhandigd aan de heer De Ridder, directeur Heineken Bierbrouwerijen en de heer Van der Grinten, directeur Koninklijke Horeca Nederland. Dit is uitgevoerd door het Economisch Instituut Midden & Kleinbedrijf (EIM), onder leiding van Prof. Dr. P. Leeflang van de Universiteit van Groningen.

Belangrijke feiten en cijfers op een rij:
- Sterk gebonden horecapanden zitten vaak op de strategisch beste plaatsen.
- Maar liefst driekwart van de cafés is gebonden aan een bierbrouwer, dat zijn er zo’n 17.500. waarvan 7.500 cafés.
- Eén op de 6 panden is eigendom van de brouwers.
- 11 procent van de horecabedrijven heeft een geldlening of borgstelling van de brouwers.
- horecaondernemers die vastzitten aan een pand betalen de hoofdprijs. Ze kunnen niet profiteren van hectoliterkortingen maar hebben wel afnameverplichtingen. Over dit laatste heb ik onlangs van een horecaondernemer vernomen dat ze serieus het bier door de put laten spoelen.

De bierinkoopprijs voor een horecazaak is tot twee keer zo hoog dan de verkoopprijs voor consumenten in de supermarkt. Soms wordt zelfs gesteld; drie keer zo hoog door alle grote kortingen.

Geen concurrentie meer mogelijk
Volgens KHN-directeur Lodewijn van der Grinten is de markt erg statisch en is concurrentie niet meer mogelijk. Aan de hand van de resultaten zal een overleg opgezet worden met brouwerijen, de (Europese)politiek en de NMa om onder andere een lobby te starten om de Europese vrijstelling voor pandbinding buiten toepassing te verklaren.

Bierverkoop
In 2010 waren er bijna 28.000 horecazaken waarvan 9.900 bedrijven een sterke focus legden op de verkoop van bier (cafés). Daarnaast werd bier verkocht in 5600 supermarkten en ruim 4000 slijters. 20% van het bier wordt verkocht in de horeca en de rest via de andere kanalen. 30% van de omzet van drankverstrekkers wordt behaald met bier. Bij cafés is dit zelfs 50%. Gemiddeld zet een café ongeveer 170 hectoliter bier om. De macht van de vier grote brouwers blijkt groot aangezien 9 van de 10 cafés een hoofdbiermerk bij een van deze brouwers heeft.

Voor meer informatie bekijk hier het onderzoek.

Bron: KHN

Lees ook:KHN pleit voor één BTW-tarief voor iedereen
Lees ook:KHN daagt bierbrouwers voor de rechter
Lees ook:Hans Wiegel stopt met voorzitterschap Nederlandse Brouwers
Lees ook:Heineken stopt partnerschap met KHN
Lees ook:Belgische brouwers strijden tegen Franse biertaks

9 reacties op “Sterke relatie met brouwer maakt ongelukkig

  1. bAVkito

    Mijn STERKE relatie met een brouwer maakt mij anders zeer gelukkig—THINK POSITIVE !
    Zouden meer mensen moeten doen. Is aan te bevelen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Ben jij een horecaondernemer?

        /   Beantwoorden  / 
      1. bAVkito

        Nee, mallerd—dat weten ze toch allemaal hier :)

          /   Beantwoorden  / 
        1. bAVkito

          Iedereen die hier reageert ken ik van gezicht—lol

            /   Beantwoorden  / 
      2. Ton van Oorschot

        Hij is als kind in de brouwketel van Bavaria gevallen….

          /   Beantwoorden  / 
  2. bAVkito

    En hun functie ken ik ook

      /   Beantwoorden  / 
    1. bAVkito

      Dat geldt natuurlijk ook andersom—maar dat boeit me niet :)

        /   Beantwoorden  / 
  3. bAVkito

    Niet om het 1 of ander—maar ik ken wat horecamensen die ongelukkig waren—-maar nadat ik ze omgeluld had om over te stappen op het GEZELLIGSTE bier van Nederland, werden ze ineens tevreden.
    Nee, nee—ik ben geen horecaman—-zelfs dat niet—haha.
    Alleen erg betrokken—ja—noem het maar ZO !

      /   Beantwoorden  / 
    1. Ton van Oorschot

      misschien het gezelligste bier (wat dat dan ook in hemelsnaam mag wezen), maar zeker niet het lekkerste. Onlangs werd in een pilstest (smaakpolitie) het “Euroshopper” bier van Bavaria als smerig en zeer slecht getest. In de uitslag stond dit bier nog lager dan (de een na laagste) Heineken.
      Geef mij maar een “lekker” biertje ipv een “gezellig” biertje.
      Maar dat terzijde. (ben trouwens blij dat je me van gezicht herkend. Zal wel van de radio zijn)

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.