Categorie: "Opvallend in de bierhoek"

Glazen en nog eens glazen

Ik vraag me soms af hoe het toch kan dat grote bierconcerns steeds met dezelfde initiatieven komen. Amstel lanceert het bierglas met de eigen naam en Hertog Jan gaat via Facebook Hertog Jan Weizener glazen kado doen met jawel je eigen naam. Als bierliefhebber hoor je mij overigens niet klagen want hoe meer glazen hoe beter ;-) . Opvallend is het wel.

Sexy dames moeten Rus van het bier houden

President Dmitri Medvedev heeft wel weer een hele bijzondere manier gevonden om zijn onpopulaire maatregel, de wetswijziging rondom bier die vanaf 1 januari 2013 ingaat, toch populair te maken. Iedere voorbijganger, met name jonge mannen, die zijn biertje opdronk bij het passeren van de schaars geklede vrouwen werd getrakteerd op een nog schaarser geklede dame. (foto: ©epa)

Kristoffelbier of Christoffelbier?

Mijn eerste reactie bij het lezen van een bericht in de Belgische media was dat er vast iets verkeerd geschreven moest zijn. De Belgen hadden in plaats van de ‘C’ een ‘K’ geschreven. Het Nederlandse Christoffelbier uit Roermond is namelijk niet met een K. Toen ik verder las ontdekte ik opmerkelijk genoeg dat het hier om een ander Belgisch Kristoffelbier gaat. Huh, kan dat zomaar. Toch wel erg verwarrend.

Rouge, red of rood?

Terwijl sommige experts zeggen dat de hoogtijdagen voor fruitbieren voorbij zijn, kan de bierliefhebber genieten van het één na het andere nieuwe rode (fruit)bier. Alleen al aan de hand van de omzetstijging bij deze bieren, lijkt mij een nieuwe ‘red’, ‘rood’ of ‘rouge’ trend geboren. Ik denk dan ook dat deze markt pas in de kinderschoenen staat. Eenduidig is de biersmaak echter nog niet en de verwarring kan groot zijn. Niet alle rouges zijn namelijk even fruitig van smaak en ze hebben een ander stijl dan de fruitbieren. 

Zomerse bierfabelen ontrafeld

Voor het Mitra Magazine heb ik mij onlangs eens verdiept in de grootste bierfabels. Uiteraard wist ik er al heel wat maar om nu eens goed te kijken hoe het zat…. Ik zal er nu twee ontrafelen zodat je daar deze zomer geen last meer van hebt. Zoals iedereen inmiddels weet hoort een citroen niet in bier thuis, dus over die fabel heb ik het niet meer. Maar bijvoorbeeld wel over dat bij warm weer bier een heerlijke dorstlesser is. Of over het bier na wijn geeft venijn-fabeltje. Klik op lees verder zodat je goed voorbereid de zomer ingaat!

10.000 pond verdienen met bier proeven?

Voor de bierliefhebber is dit oprecht een droombaan. Bier testen en proeven en dan als beloning ook nog eens 10.000 pond krijgen. Dat lijkt te mooi om waar te zijn. Het Britse InBev is op zoek naar iemand die 6 dagen lang het bier Budweiser 66 wil proeven op muziekfestivals. Het is een publiciteitsstunt maar de verdiensten zijn echt.

Vrouwen zetten bier op de kaart

Op vrijdag 17 juni 2011 vindt een landelijke kosteloze vrouwen netwerkbijeenkomst plaats waarbij naast netwerken zo’n 250 tot 300 ondernemende vrouwen bier op de kaart zetten bij Trappistenbrouwerij La Trappe in Berkel-Enschot. Diverse netwerkorganisaties werken mee aan dit initiatief. Het is een branchebreed initiatief dus ook andere biermerken komen aan bod! Die dag is de brouwerij in een klap een vrouwendomein geworden. En mannen: drinkt je vrouw nog geen bier laat haar dan gezellig naar de netwerkbijeenkomst komen. Het is kosteloos! Uiteraard ook alle ondernemende vrouwen, bierliefhebber of geen bierliefhebber: je bent van harte welkom! Kijk op www.bierenvrouw.nl.

Hertog Jan lanceert nieuw bier

Gisteren werd bij de Hertog Jan Brouwerij in Arcen de aftrap gegeven voor een nieuw bier. Een select gezelschap, waarvan ik ook een van de gelukkigen was, mocht als eerste kennismaken met de nieuwe Hertog Jan bieren X en Y. Op een fantastische wijze werd heel intiem invulling gegeven aan de lancering van de ‘nieuwe kinderen’ van Hertog Jan Meesterbrouwer Gerard van den Broek. Uit zijn boek van oude recepten heeft hij twee winnaars gekozen en deze vervolgens iets gemodificeerd. De consument mag de komende maanden gaan bepalen welk bier definitief in oktober op de markt komt. 

Strubbeling met Corona bij EM-TE

Een aantal weken geleden vernam ik dat de bedrijfsleider bij de EM-TE supermarkt bij mij om de hoek tegen een klant vertelde dat Corona niet meer in het assortiment zat. Daar was Mexicali voor in de plaats gekomen. Een oplettende twitteraar meldde mij vervolgens ook dat er een conflict zou zijn waardoor Corona niet meer in de supermarkten lag. Navraag leverde het volgende op.

‘Einde oefening betaalde Tournée Générale’

Terwijl een nieuwe editie van het programma Tournée Générale bij België Eén op stapel stond, zullen de programmamakers hoogstwaarschijnlijk een andere opzet moeten kiezen. Na onderzoek van de mediacommissie van het Vlaams Parlement en mediaminister Ingrid Lieten, kwam naar voren dat de brouwers 30% betaalden van de programmakosten. Bovendien zorgde drie grote brouwerijen voor een afzonderlijke bijdrage en werd 25% betaald door de Federatie Belgische Brouwers. Brouwerijen die niet wilden of konden betalen, deden in het programma niet mee. Minister Lieten en de mediacommissie vinden de huidige opzet waarin alleen betalende brouwerijen aan bod komen niet kunnen op de Publieke Omroep.