Categorie: "Biersmaak"

Beste bieren door ‘Beer foraging’?

speciaalbierDe grote smaakdiversiteit van bier inspireert speciaalbier brouwers om steeds opnieuw iets bijzonders en creatiefs te brouwen en op de markt te brengen. De nieuwste trend lijkt ‘Beer foraging’. Je laat je bij het bepalen van de smaak van een nieuw bier inspireren door de beschikbare planten, kruiden en vruchten in het bos. Op de website van Nordic Food Lab is een database beschikbaar van alles wat je in het bos kunt vinden en eetbaar is. Hieronder is ook een video beschikbaar van het Beer foraging!

07-09-’13: Traditionele hopdag

affligemOp zaterdag 7 september 2013 vindt in Affligem een kijkje achter de schermen van het ‘recept’ van het Affligemse bier plaats op de traditionele hopdag. In de Abdijstraat en het Cultureel Centrum van de Abdij van Affligem is een heel programma in elkaar gezet. Zo is een wandeling georganiseerd van zes kilometer met de naam ‘In het spoor van de hopduvel’. Je kunt starten om 13.00 en 14.00 uur.

Ontdek de geuze fietsroute

oudegeuzeGisteren zag ik op België Eén bij Vlaanderen Vakantieland een korte reportage over de Geuze fietsroute, hier gratis te downloaden. Je fietst door het heuvelachtige landschap van de Zennevallei, brengt bezoeken aan brouwerijen als de 3 Fonteinen, Oud Beersel en het bezoekerscentrum van de lambiekbieren. De reportage is overigens ook de moeite waard om te bekijken. Hierin wordt nogmaals uitgelegd wat het verschil is tussen geuze en lambiek en krijg je alvast een goede presentatie van enkele lambiekbrouwers, bekijk het item van zo’n 11 minuten hier

Nieuw Collaboration Brew met Weihenstephaner gist

brouwerij de praelBegin juni 2013 reisden Hilde en Marcelo van Brouwerij de Prael, Simon van Bierproeflokaal In de Wildeman en Bart van Bier&cO op uitnodiging van de Duitse brouwerij Weihenstephan met de gistambulance naar Freising. Bij hoge uitzondering mochten er twee fusten gist worden afgetapt waarmee Brouwerij de Prael een nieuw Märzen bier heeft gebrouwen. Deze bierstijl is te typeren als een bier met een gemiddelde tot volle body, een moutige smaak en een droge afdronk. De Duitse Märzen hebben een diep gouden tot lichte amber kleur. In dit ondergistende biertype zijn verder carameltonen te ontdekken en zorgt het bier voor een lange nasmaak met een lichte zoetheid.

15 procent kiest bier bij het eten

BierspijsOp het platform voor de horeca, horecaplein.nl, werd een poll gehouden over de drankkeuze bij het eten. Nog steeds net iets meer kiest voor wijn namelijk 27 procent, maar toch al 15 procent wil bier. Daarmee is het procentuele verschil tussen wijn en bier helemaal niet zo groot. Bovendien is 15 procent al een behoorlijk percentage! Zeker als 47 procent aangeeft dat hij of zij de drankkeuze laat afhangen van de gerechtkeuze. 

Bierbrouwers: smaak is persoonlijk!

vrouwen toosten op bier 2De cijfers van alle grote bierconcerns staan onder druk. Heineken, Grolsch, AB InBev, ze leveren allemaal in door de afname van pilsconsumptie. Tegelijkertijd laten ze duidelijk markt liggen bij vrouwen. Die blijven ze steevast benaderen met zoetige drankjes en de marketing voor pils is gericht op mannen. Met als jarenlange reactie, de groep vrouwen die bier drinkt is veel kleiner dan mannen dus de focus blijft op mannen. Zulke geavanceerde brouwers die werken met marketingmethodes uit de jaren ’50. Niet realiserend dat ze zelf de groep bierdrinkende vrouwen zo klein houden met al die reclames. En de groep pilsdrinkende mannen krimpt ook. Dat zou toch reden moeten zijn om eens andere marketingmogelijkheden te onderzoeken. De rollen in de samenleving zijn veranderd. Vrouwen zijn niet meer de huisvrouw en mannen niet de enige die erop uitgaan. Begin volgende week zal nog een interessant item op RTL4, EditieNL te zien zijn. Er wordt zichtbaar waar het is misgegaan.

Bierbranche zamelt nu al 55.000 euro in voor Geniet en Geef-actie

geniet en geefGisteren vond de verloting plaats van het eerste vat speciaal gebrouwen spelt-bier van brouwerij Lindeboom uit Neer voor Geniet & Geef. Het fust is gewonnen door Café de Zotte in Amsterdam. Zolang kinderen overlijden aan kanker zal jaarlijks op de eerste donderdag van september een exclusief bier van een wisselende brouwerij in de Nederlandse Horeca worden verkocht. De opbrengst van het Geniet & Geef-bier komt onder aftrek van alleen de directe kosten ten goede aan KiKa. Momenteel staat de teller op 55.000 euro en vanaf donderdag 5 september 2013 zal het bedrag gaan groeien als het eerste fust door ambassadeur Peter van der Arend, in Café de Zotte wordt aangeslagen.